söndag 26 juli 2015

Andra avsnittet av Jonathan Strange & Mr Norell

Sommaren är den tid på året då få serier kommer och då jag har svårt att ta mig tid att se på dem som så att säga borde ses. Men idag har jag äntligen tagit mig tid att se det andra avsnittet av Jonathan Strange & Mr Norell.

Det är en underlig serie. På samma sätt som boken med samma titel är en underlig bok. Framförallt är det underligt att se magi i England under tidigt 1800-tal. Speciellt som denna magi väcker uppståndelse men knappast verkar vara något konstigt för Londons politiker och adelspersoner. Tvärtom omfamnas den och används i kriget mot Napoleon.
The Gentleman och Stephen Black

Serien har också ett underligt mörker. Jag blir illa till mods av den och jag upplever den som psykiskt kuslig på ett sätt som gör mig glad att det är mitt på ljusa dagen när jag skriver det här. Framförallt är det historien med The Gentleman och  Lady Pole som gnager. Lady Pole väcktes från det döda av Mr Norell i det första avsnittet. Men i samband med det lovade Mr Norell bort halva Lady Poles liv till The Gentleman. Han är någon slags demon från en annan dimension. Och nu tar han med sig Lady Pole på dans varje natt. Mr Norell försökte, i det här andra avsnittet, protestera men The Gentleman stod på sig och Mr Norell gav vika. Och nu väljer han att blunda för vad han har gjort. Samtidigt som det är omöjligt för Lady Pole att berätta för någon vad som händer. Varje gång hon försöker kommer det bara andra ord ur hennes mun. Dessutom har den sympatiske tjänaren Stephen Black dragits in i hela cirkusen. Det är mycket underligt, lite svårt att förstå och ganska obehagligt.

Men om det ovanstående kan tolkas som negativ kritik så ska jag nu vända på steken och hylla lite. Spelet mellan Mr Norell och Jonathan Strange är lysande gestaltat. De är båda magiker och till synes på samma sida. Samtidigt är de konkurrenter och gör allt för att utmanövrera varandra. Det är intressant att se. Det är en kamp mellan den experimenterande Strange och den teoretiska Norell. Mot slutet av det här andra avsnittet skickas Strange ut i kriget för att trolla på fältet och Norell blir kvar i London. På så vis slipper de varandra vilket båda verkar lättade över. Och vi som tittare kan se fram emot lite action i stil med det fantastiska trolleriet som Strange stod för när han med hjälp av sandhästar frigjorde ett fartyg från ett grund. Otroligt snyggt.

Hittills är jag med andra ord inte besviken på hur en av mina favoritböcker har gestaltats av BBC.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...