onsdag 24 juni 2015

True Detective

Nu har vi, några dagar sent, satt oss för att kolla på det första avsnittet av den andra säsongen av True Detective. Jag var inte helt övertygad efter första säsongen och det känns, efter att ha sett inledningen på den här andra delen i serieantalogin, inte som om jag kommer vara ett stort fan nu heller. Det är i huvudsak två saker jag vill kritisera.

Min första kritik är att det var skittråkigt. Framförallt scenen där Ani snackar med sin far vid det där institutet. Det var så långt och tråkigt och gjort att jag höll på att somna. Och försupna poliser med vårdnadstvister och dålig impulskontroll har vi sett förut. Det är uttjatat. Så om den här serien ska bli värd att följa för de speeda upp tempot lite eller åtminstone göra saker mer intressanta.

Min andra kritik är att jag inte fattade någonting. Hela första avsnittet var som en stor sörja. Olika historier blandades hej vilt och vi blev introducerade för mängder av karaktärer. Det är något med en järnväg, en korruptionsskandal, en försvunnen kommunchef och massa annat. Och även om det hela syddes ihop någorlunda i sista scenen så blev det för svårt. Jag har tror inte jag kommer kunna minnas allt till nästa vecka vilket gör att jag kommer behöva sitta hela avsnittet och gissa mig till hur saker hänger ihop. Det är för övrigt samma kritik som jag har mot förra säsongen.

Men det jag vill ge serien är stilen. Jag vet inte om jag gillar den men jag gillar att de gjort samma sak som förra säsongen. Men istället för att visa öde träskmarker så får vi se torra sluttningar och enorma trafikapparater. Det är ett icke-glamoröst Los Angeles som presenteras. I den förra säsongen var intressant att jämföra med Hart of Dixies bild av den amerikanska södern. Nu kan det vara på sin plats att jämföra med Entourage (vi ska för övrigt gå och se filmen om några timmar).

Men som sagt så syddes det hela ihop snyggt i slutet. De olika karaktärerna och historierna sammanfogades och vi kan se fram emot en serie där olika polisdistrikt kämpar om vem som ska leda utredningen. Det känns som om vi sett det förut men sannolikt blir det här lite annorlunda. Jag hoppas verkligen att det blir roligare åtminstone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...