fredag 29 maj 2015

Kung Fury


Nu lämnar jag TV-serierna lite snabbt. Jag tänkte nämligen kommentera Kung Fury som sändes på SVT igår kväll.

Jag hade inte tänkt se den. Men så satt jag och skickade lite mail med TV:n på i bakgrunden. Och då gick den igång. Och jag var fast.

Kung Fury är en crowdfundad kortfilm som hyllar 80-talets kampsport- och polisfilmer. Det har snackats en hel del om projektet och jag tror att de flesta tycker filmen lever upp till förväntningarna. Den var nämligen fantastisk.

Den halvtimmeslånga filmen tar oss från Miami till Vikingatiden, till Nazityskland och till himlen. Det är ett sanslöst tempo och humorn är rakt igenom fenomenal. Från det ofattbart komiska i att en nazist får sitt huvud avsparkat till Magnus Betners och Björn Gustafssons underbara gästspel som två nazister med nyansade mustascher. Dessutom har filmen omfamnat specialeffekterna på ett sätt som balanserar perfekt mellan komiskt pajigt och snyggt.

Jag kan med andra ord varmt rekommendera alla att ta en halvtimme av sina liv och klicka sig in på SVT-play för en titt. Om inte annat för att vara en del av fenomenet och i framtiden kunna säga att du var med när klassikern först visades.

Här är trailern:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...