onsdag 22 april 2015

Mästarnas Mästare

Mästarnas Mästare börjar bli en klassiker på SVT nu. Snart i klass med På Spåret. Det är underligt att det inte ligger fredagar klockan 20. Men så är det med det.

Jag har varit lite dålig på att titta i år. Jag kan sällan söndagskvällar och sen blir det inte av på SVT-Play. Men jag har ändå en känsla jag vill dela med mig av.

För det första är det tävlingarna som är roligast att se. Allt det forcerat gemytliga runt middagsbordet är mest tråkigt. Glenn Hysén snackar bara om att dricka bira och det är ett väldigt fokus på att Magnus Muhrén inte gillar insekter. Det är helt enkelt så tydlig klippt för att varje person ska framställas på ett speciellt sätt att det blir tråkigt.

Men tävlingarna är kul. Speciellt de som är lite smarta. Hinderbanor är ok men när de behöver tänka och vara strategiska, det är riktigt kul. Jag minns tävlingen där deltagarna skulle komma ihåg svaret på massa konstiga frågor och fick gå ner ett steg i en amfiteater varje gång de hade rätt. Det var fantastiskt. Och Ingemar Stenmark ägde.

Och så är det såklart filmerna om idrottarnas karriärer. Det är väldigt kul. Mest för att man aldrig har en aning om hur fantastiska idrottarna är. Vem minns att Björn Lind har vunnit OS eller att Anette Norberg var så jävla grym. Det är fantastiskt.

Slutligen vill jag rikta lite kritik mot konceptet, eller åtminstone sättet det genomförs på. Det är lite för mycket fysik. Det är såklart rimligt eftersom det är gamla idrottare som tävlar. Men det blir lite konstigt när en 31-årig fortfarande aktiv (mycket underligt) hockeyspelare ska ställas mot en gubbe född 1959 eller en 48-årig före detta curlare. Det är väl inte så konstigt att Danijela Rundqvist äger ut de andra när det mest är hinderbanor.

Men likväl njuter jag av showen och hoppas på många fler säsonger. För ju äldre jag blir desto mer relation har jag till de gamla stjärnorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...