onsdag 1 april 2015

Jaime och djupet

Under Game of Thrones: The Exhibition i Stockholm intervjuade Expressens TV-bloggare Nikolaj Coster-Waldau som spelar Jaime. Han gav bland annat uttryck för vilken otur Jaime alltid har och hur han trots en stundtals god vilja alltid råkar göra fel. Det är en ganska intressant vinkling av karaktären
Jamie. Jag har snarare tämj mig att han är lite slug och får sin vilja igenom genom att ljuga, luras och hota. Men kanske får han sällan som han vill och kanske har han en hel del otur. I intervjun nämner Nikolaj ett exempel. Jaime räddar sin bror från fängelsehålorna i King´s landing och det resulterar i att hans far blir mördad (av nämnda bror). Det är visserligen bara ett exempel men jag ska under den kommande säsongen tänka på Jaime och se om han kanske bara är missförstådd.

I den intressanta podcasten Game of Owns analyseras Game of Thrones på djupet. Både böckerna och TV-serien ges noggranna genomgångar. I ett avsnitt från tidigare i år (och fråga mig inte vilket för det har försvunnit från mitt itunes och jag blir galen av att bråka med det jävla skitprogrammet) diskuterades Jaime och det faktum att han kallas king slayer. I poden var de ganska överens om att Jaime verkar ganska trött på det öknamnet och ryktet som löftesbrytare. De pratar om att det knappast var konstigt att han mördade den galne kung Aerys. Det var uppror och kungen hade förlorat. Det var egentligen bara en fråga om vem som skulle hugga ner kungen, inte om det skulle ske. Och Jaime stod närmast. Dessutom framkommer det i böckerna att kungen planerade att spränga hela King´s landning i luften med wildfire. Men Jaime dödade honom innan han hann ge order om det.

Så kanske är Jaime en god människa som bara är missförstådd. Jag vet inte. Faktum kvarstår att han knuffade ut Bran från tornet i seriens första avsnitt. Det var inte så soft...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...