fredag 3 april 2015

Helgtips: Green Wing

Här kommer tre anledningar till varför ni ska kolla in den brittiska komediserien Green Wing:

  • Tamsin Greig - denna listan kunde bestå av bara Tamsin Greig och det hade varit anledning nog att kolla in serien.
  • Den brittiska komikereliten (i min ögon stämmer det ganska bra in) samlar upp och gör skruvad komedi. Vi snackar skruvad. Brittiskt bubbla som svämmar över.
  • 18 avsnitt på en helg är något vi alla kan plöj. En lagom dos helt enkelt.
Green Wing är en skruvad komediserie som utspelar sig på ett sjukhus där vi får följa läkare och personalavdelningen i deras vardagliga (nåja) liv. Huvudpersonen Caroline (Tamsin) är den nya läkaren som kommer till sjukhuset och såklart blir det kärlekstrubbel och förvecklingar. Men kanske framförallt galenskap. För det är helt otroliga saker som händer. Det går inte ens att försöka förklara den här sortens humor. Men den är bra! Välskriven och med bra handling. Det är en sjukhusserie utan sjukhuset på något sätt. Sjukhuset är bra en plattform, en kuliss, för alla andra grejer som händer.

Serien kretsar ganska mycket kring vilken kille Caroline egentligen ska vara med, Mac eller Guy. Jag var alltid team Guy, alla dagar i veckan (eller kanske är det en efterkonstruktion?). Och det är ganska intressant eftersom Tamsin och Stephen (han som spelar Guy) nu spelar mot varandra i Episodes. Ganska coolt.

När jag googlade runt för att skriva detta inlägget visade det sig att det finns en julspecial som jag aldrig sett! Chocken! Och samtidigt lyckan eftersom jag tyckte slutet var lite tråkigt. Julspecialen är 90 minuter lång och jag ser oerhört mycket fram mot att få titta på den. Det var ett tag sen, kanske 10 år sedan, jag såg Green Wing men det är den typ av serie som aldrig riktigt lämnar en. Jag tror det är dags för mig att kolla om serien och avsluta med julspecialen, vilken lycka! Och det ska bli kul att se vilket kill-team jag nu kommer tillhöra, det kommer nog bli svårt att släppa Guy efter allt jag sett Stephen och Tamsin göra efter serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...