onsdag 11 mars 2015

Nästa avsnitt är Election Day

Vi har i runt ett år sakta men säkert tagit oss igenom The West Wing. Nu börjar vi närma oss slutet. vi har precis sett det femtonde avsnittet av den sista säsongen. Nästa avsnitt heter Election Day (part 1). Det är alltså dags för valdagen.

I avsnitten som lett fram till detta har det skildrats hur de två kandidaterna blir allt mer slitna. Vinick har frakturer i högerhanden men kan inte sluta skaka hand och Santos har djupa påsar under ögonen,
sömnproblem och blir allt mer lättirriterad. Deras team gör sitt bästa för att fiska röster inför den snabbt annalkande valdagen. Det är oerhört spännande och intressant.

Inte minst intressant var det mycket underliga debattavsnittet där Vinick och Santos möttes i en livesänd debatt. Alltså livesänd på riktigt. Gränsen mellan fiktion och verklighet suddades ut och vi fick se hur två skådespelare debatterade om mer eller mindre verkliga frågor i en timme, live. En fantastisk uppvisning. Lite stelt i början men sen tog det fart.

Det är också intressant hur Santos kampanj nästan kan ses som en profetia inför vad som skulle komma bara två år efter att sjunde säsongen sändes. Obama. Frågorna är likartade, framtoningen är likartad, känslan är likartad. Det är bara "Yes we can" som saknas.

Jag tänker nu spekulera lite kring vad som kan tänkas hända under de två valdagsavsnitten. Om vi börjar med Toby vars liv vänts upp och ner sedan han läckte informationen om den militära rymdfärjan. Jag tror att han kommer säga att det var hans bror som gav honom informationen. För Toby vill inte sitta i fängelse, han vill vara med när hans barn växer upp. Å andra sidan vet vi, sedan prologen till säsong sju att han verkar fly till Colombia. Oklart helt enkelt.

Jag tror såklart att Santos vinner. Men det blir antagligen tight och kanske måste några valresultat avgöras i domstol. De har ju ett lite kinder smidigt valsystem än vi. Jag ser fram emot stor spänning och dramatik. Och framförallt ser jag fram emot när Josh och Donna kysser varandra igen när resultatet offentliggörs.

Det verkar också som om det finns en tension mellan Leo och Anabeth. Det är såklart väldigt underligt men samtidigt lite fint. Jag hoppas att det kommer något roligt ur det. Jag tänker mig en awkward scen där de träffas i en hiss strax efter att de vunnit och inte vet vart de ska ta vägen men inser att det kanske är lika bra att bara köra.

Annars vet jag inte så noga. Jag är faktiskt helt ospoilad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...