tisdag 6 januari 2015

Turn - Washington´s spies

Häromdagen skrev jag klart ett större universitetsarbete och hade plötsligt en hel del tid över. Så jag surfade in på HBO-Nordic och där var en banner med bilder på några rödrockar. Jag har alltid varit lite svag för historiska serier med vackra kostymer. Dessutom gillar jag, som bekant, cowboys och sånt och då passar ju en serie om amerikanska frihetskriget perfekt.

Jag hade väl inte jättehöga förväntningar. Ofta är ju serier sådär. Det är sällan det blir fullträff. Och jag vet inte om den här serien är något mästerverk direkt. Men jag såg fyra avsnitt i rad trots att jag hade lite annat jag borde göra. Så något hade serien. Jag tror att det var hela det där äventyrliga som alltid präglar populärkultur som försöker spegla hur Nordamerika koloniserades och hur USA växte fram. Jag lockas av det där.

Men så är det som det är. Det är ganska tydligt hur USA:s kultur hela tiden återskapar sig själv genom myten om det egna landet och den totala friheten som de står för. Romanisterna i Turn framställs som omoraliska, sluga och allmänt onda. De lyder order blint och slåss bara för sin kung, helt utan ideal. Patrioterna däremot är friskt ifrågasättande mot auktoriteter, de lyder bara de order som passar dem och de vet i sina hjärtan att de slåss för det goda i världen, mot det gamla och korrupta. Det är ganska intressant.

Turn handlar om spioner under frihetskriget. Eller ja, det handlar egentligen mest om en spion som slits mellan sin familj som är rojalister och sitt hjärta som, såklart, förstår att framtiden ligger hos kongressen i Förenta staterna. Det handlar också lite om hur de brittiska trupperna försöker värva amerikaner att spionera för dem. Men det är inte spionhistorien som är det intressanta. Det är mer ett  kit som håller ihop storyn. Behållningen ligger i miljöerna, kläderna och de historiska skeendena.

Jag tror att det hade varit ännu bättre om jag kunnat lite mer om 1700-talets Nordamerika. Jag vet inte riktigt vem general Lee ligger och inte heller hur smugglingen mellan Long Island och Connecticut gick till. Jag kan tänka mig att det är sånt som amerikanska elever får lära sig om. Men jag har min telefon och google går varmt. Så trots att sådana här serier sällan kan användas som historiska läromedel så kan jag passa på att lära mig lite samtidigt.

Fyra avsnitt in i serien är jag alltså ganska nöjd. Jag ska titta vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...