fredag 2 januari 2015

Serietips: Uncle

Jag var sjuk några dagar före jul och var så uttråkad så jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Jag var oerhört oinspirerad att kolla på några av de serierna som jag låg lite efter i utan var sugen på något nytt. Någon gång under hösten hade jag sett ett avsnitt (det sista såklart, kommer ni ihåg Please Like Me) av serien Uncle på SVT och gillade det jag såg. Jag fick lite vibbar av I Rymden Finns Inga Känslor samtidigt som jag gillade den dystopiska brittiska känslan över serien.

Så i min sjukdom passade denna perfekt. Och jag föll pladask. Sex avsnitt senare var jag helt frälst och hade sett ut den första säsongen. Jag ville se mer. Men vi får vänta till någon gång under 2015 då den andra säsongen börjar.

Så vad handlar då Uncle om? Jo, om en morbror såklart. En morbror, Andy, som inte riktigt har sitt liv helt uttänkt samtidigt som hans syster behöver hjälp att ta hand om sin son. Sonen, Errol, har aspergers syndrom och behöver ordning i sitt liv, allt som Andy inte har. Men de finner varandra och brottas genom livet tillsammans. En vänskap byggs fram och de stöttar varandra genom Andys kärleksproblem och Errols funderingar kring livet. I bakgrunden finns och mamman och systern Sam som också brottas med problem.

Trots alla problem finns alltid glimten i ögat och samspelet och relationen som byggs på hos Andy och Errol är fin och ger upphov till många skratt. En fin lite serie som jag tipsar er om att se om ni gillar brittisk komisk dystopi med glimten i ögat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...