torsdag 1 januari 2015

Låt oss spekulera om 2015

Nytt år. Millenniet är femton år gammalt och tiden går. Såhär i nyårstider kan vi tillåta oss att spekulera lite vilt om vad som kommer hända bland alla våra serier under året.

Om vi börjar med Downton Abbey. Julavsnittet ligger färskt i minnet och det var mycket som var härligt. Men hur ska det gå. Jag tror att Rose och Tom mycket riktigt kommer flytta till Amerika. Vi kommer kanske få lite småglimtar av deras liv där men i stort glöms de nog bort. Istället tvingas vi titta på Edith när hon är hysterisk kring sin dotter (jag tycker hon är lite lik Carrie i Homeland) och Mary som knyter olika karlar till sig utan och liksom ser det som ett spel. Jag tror med andra ord att Downton kommer ta en mörkare sväng igen. Paret Bates kommer säkert hamna i fängelse igen och ni kan ge er på att Carson och Hughes inte kommer få vara lyckliga i sitt nya äktenskap heller. Men vi får väl se.

Homeland då? Jo alla i Homeland är hemma igen. Så antingen stannar de där och låter det bli lite mer säkerhetspolitiskt. Eller så tar de sig an ett nytt land. Jag tror att det kommer bli Syrien. Quinn var ju på väg dit. Så jag gissar att det kommer handla om att frita journalister från IS. Om jag finge spekulera. Det kan bli bra. Om de lyckas skildra IS lika halvnyanserat som de har skildrat Talibanerna i Pakistan så kan det blir riktigt intressant.

Game of Thrones då? Jag har ju läst böckerna så det är inte så där väldans vilda spekulationer men
jag kommer inte ihåg allt så jag ska ändå försöka gissa fritt. Och serien fårhåller sig ibland ganska fritt till böckerna så vad som helst kan hända. Jag ser mest fram emot Arya. Hon är på väg över havet och på andra sidan The Narrow sea vet vi att det finns många konstiga saker. Det ska bli väldigt roligt. Jag tror hon kommer få lära sig trolla och sen resa till Deanarys och erbjuda sina tjänster. Arya Draktämjaren kommer hon bli känd som. Fint.

Förra året minns jag att jag spekulerade i om inte The Big Bang Theory skulle kunna läggas ner snart. Det blev inte så men jag hoppas att den kommande säsongen blir den sista. Jag hoppas att skaparna bestämmer det redan nu och beslutar sig för att göra en sista riktigt bra säsong. Där de går tillbaka till början när det var en smart serie med bra vetenskapsskämt och inte en pinsam sitcom som alla andra. Men det är nog mer en önskedröm eller en förhoppning än en trolig gissning.

The Black Sails kommer tillbaka under 2015 med en andra säsong. Jag var inte skitimponerad över den första säsongen och har därför låga förväntingar. Men om jag nu ska tillåta mg själv att spekulera så kan jag ju gissa på saker som skulle göra serien bra. Därför gissar jag att de äntligen kommer ge sig ut på den där skattjakten. Jag tror att vi kommer få se stora båtar som seglar ikapp mellan vita stränder och vajande palmer. Jag tror att allt kommer vara ett långt sjöslag och jag ser mycket fram emot det.

Slutligen så tänkte jag spekulera lite om vad som skulle kunna komma i from av nya serier. Det här är också önskedrömmar och jag har inga som helst belägg för att något är på gång. Men efter att ha sett
dokumentären Astrid på SVT (mycket sevärd förresten) så kan jag inte låta bli att hoppas på en sak. Tänk vad coolt det hade varit om Bröderna Lejonhjärta blev serie igen. Den svenska serien/filmen är bra (eller var åtminstone när jag såg den som barn) men tänk vad fet den kunde varit om den gjordes i Hollywood. Tänk er en HBO-produktion av Astrid Lindgrens klassiska roman om livet efter detta. Det hade kunnat bli helt fantastiskt.

Det är några av mina gissningar, förhoppningar, drömmar, farhågor och profetior inför det nya året. Vi får helt enkelt se vad som slår in.



3 kommentarer:

  1. The Big Bang Theory har ju blivit förnyat för tre säsonger till! Så den kommande blir nog inte den sista. :)

    SvaraRadera
  2. Helt rätt! Så vi hoppas att de åtminstone börjar fundera på slutet av den sista säsongen. Men eftersom Big Bang är en kassako är det inte så troligt, tyvärr tycker vi.

    SvaraRadera
  3. Åh de älskade Bröderna Lejonhjärta... Gud vad lycklig jag hade blivit om den hade blivit serie som du sa! Den berättelsen är ju så himla fin.

    SvaraRadera

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...