lördag 24 januari 2015

Bara en säsong kvar av The West Wing

När vi började skriva om the West Wing diskuterade jag lite kring hur vi skulle benämna serien. Skulle vi säga Vita huset eller The West Wing? Jag har för mig att jag kom fram till Vita huset. Det är också så vi taggar de här inläggen. Men sen har det mer och mer blivit så att jag skriver The West Wing. Och när vi pratar om serien sittandes i seriesoffan så säger vi bara kort och gott West Wing.

Hur som helst så har vi snart tagit oss igenom hela serien. Sammanlagt har vi kollat på The West Wing i fem dygn och tretton timmar. Det är jävla mycket tid. Och då har vi ändå en säsong kvar.

För nu har vi sett klart den sjätte säsongen av serien och den har vaerkligen tagit fart. Efter att ha doppat lite i fjärde och femte säsongen så har den här sjätte levererat guld. Jag har verkligen gillat att få följa primärvalskampanjerna. Jag väljer att tro att vi får en ganska trovärdig bild av hur kampanjerna går till och det är kul att se. USA är ett intressant land eftersom allt blir politik. Och den
här serien har speglat det på ett intressant sätt. Ta till exempel hur Santos inte vill utnyttja sin konkurrents frus psykiska ohälsa till sin egen vinning. Eller den underbara passagen när republikanernas kandidat Vinick ställs till svars i media för att han aldrig går i kyrkan. Hans samtal med presidenten och uttalandet han gör om att politiker ska dömas utifrån politik och att trosfrågor ska dryftas i kyrkan är både rörande, spännande och riktigt bra. Vinick är för övrigt en härlig karaktär. Han är republikan och det är i princip underförstått att vi som publik inte ska tycka om republikaner. Men han framställs otroligt välnyanserat. Han har inga extrema åsikter och jag blir lite sugen på att rösta på honom. Jag tänker mig seriens skribenter kände att de antingen behövde belysa republikanerna lite mer ljust eftersom de annars i serien framställs som något extremistiska. Eller så är det Sorkins Drömvärld med två kandidater som drar åt det liberala hållet som möts i debatter om sakfrågor.

På tal om republikaner och sånt så kan jag ibland ana hur The Newsroom är lite av en fortsättning på The West Wing. I The Newsroom tar Aaron Sorkin tag i Teapartyrörelsen och låter dem dra skam över republikanerna. Samtidigt är Will republikan och slåss för att framställa partiet i ett annat ljus. Det är lite samma som med Vinick. En sansad republikan, pro choice och öppen för samarbeten över partigränserna. En Sorkins drömvärld igen, kanske.

Vi tar oss nu med glädje an den sista säsongen. Även om det såklart känns lite vemodigt. Speciellt som Aaron Sorkin sagt att han aldrig ska göra TV igen. Så något liknande lär vi aldrig få se. Kanske är det dags att se om Studio 60 igen.

Slutligen vill jag, med tanke på primärval och så vidare, tipsa om filmen Game Change. Det är en slags skådespelad dokumentär om valet av Sarah Palin som kandidat till vice presidentskapet vid sidan av John McCain. En väldigt intressant film som, om den är sann, också är ganska skrämmande. Filmen finns på HBO-nordic.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...