fredag 5 december 2014

Ny serie: Girlfriends' Guide to Divorce

Detta är tv-bolaget Bravos första egna dramaserie och den baseras på Vicki Iovines bokserie Girlfriends' Guides. Serien kretsar kring Abby som är författare till en rad självhjälpböcker som hon baserat på sitt eget liv. För varje del i hennes liv finns det en handbok skriver, från graviditeter till hur par får tillbaka gnistan efter att barnen vuxit upp. Men nu knakar det i fogarna rejält mellan Abby och hennes man och Abby är både orolig över själva knakandet och för att hon numera lever i en lögn gentemot sina läsare.

Vi startar med ett starkt första avsnitt som är otroligt deprimerande. De har inte ens försökt att göra skilsmässa till något glamouröst eller härligt. Det är bara misär. Och jag tycker det är befriande. Det känns verkligt och det levereras bra. Det är stort fokus på kvinnorna och förutom Abby så får vi också följa med hennes två väninnor när de kryssar sig igenom livet. Jag får lite Sex & the City möter The Big C på något sätt. Förutom att den är ganska humorlös. I dagsläget gör det inget att humorn inte finns där, det är en dramaserie rakt igenom.

En stor fördel för serien från mitt perspektiv är skådespelarna. De flest är välkända i Tv-seriekretsar och vi ser t ex Lisa Edelsteing som tidigare spelat Lisa Cuddy i House i rollen som huvudpersonen Abby samt Paul Adelstein från Private Practice i rollen som Abbys (ex?)man. Alla skådespelare gör ett riktigt bra jobb. Den enda kritiken jag har såhär efter första avsnittet är att klippningen var lite väl hård. Jag antar att en anledning är att det behöver få plats med mycket handling i just piloten. För jag hoppas det lugnar ner sig lite i de kommande 13 avsnitten som Bravo beställt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...