måndag 15 december 2014

Det sista avsnittet

Det var ett bra sista avsnitt.

Men nu är det slut. Det är med vemod jag erkänner det för mig själv. Det är som om jag inte riktigt trott på det förrän jag såg sluttexterna rulla. Som om det här sist avsnittet aldrig skulle ta slut och vi skulle få fortsätta vara en del av News Night. Men nu är det slut. Och om än med vemod så vill jag ändå påstå att det känns helt ok.

Det känns helt ok eftersom vi nu kan sluta försvara den här serien. The Newsroom har varit sågad av kritiker och många i publiken från första början. Och nu är det slut. Jag tycker att mycket av kritiken har varit felriktad. Det är som om Aaron Sorkin är en så stor TV-skapare att kritiker måste tycka illa om hans verk för att behålla sin egen trovärdighet. Och jag förstår dem. Vem vill gå i ledband och gilla allt bara för att det är bra. Men för mig var The Newsroom det första jag sett av Sorkin. När jag såg första säsongen hade jag inte sett Vita Huset än. Jag visste inte hur stor Aaron Sorkin är, så jag gillade The Newsroom.


Men det var första säsongen. Ett mästerverk av ett slag jag aldrig sett förr och kanske aldrig kommer få se igen. När Don säger att en läkare förklarar en människa död, inte media har etsat sig fast i mitt medvetande och kommer för alltid vara det jag jämför all annan TV med. Och få, om någon, kommer leva upp till det. Andra säsongen däremot. Jag gillade aldrig Genoa och jag gillade aldrig att det inte höll fast vid sitt ursprungskoncept med olika nyheter varje vecka. Jag gillade när karaktärerna var det som sammanfogade avsnitten. Historien om Maggie, Don och Jim skulle vara cliffhangern inte ett rättsfall. Så inte heller den tredje säsongen levde upp till den första.

Men ack så bra det är ändå. Och vad bra det sista avsnittet var. Det avslutande avsnittet som delar namn med de avslutande avsnitten i såväl Sport Night som Studio 60 och sista avsnittet av första säsongen av Vita Huset. Kritiker skrattar åt det disneyartade slutet. Alla, utom Charlie, levde lyckliga i alla sina dagar. Och varför kan det inte få vara så? Jag älskade det. McKenzie blev chef, Jim blev producent, Maggie fick ett drömjobb i Washington, Neal är tillbaka och det väntas barn. Det kan inte bli bättre. Och Maggie och Jim verkar lyckliga till slut. Det kan vi väl unna dem. För nu lämnar vi The Newsroom med en känsla av avslut. Det är lugnt. Vi vet att allt blir bra.

Ja nu är det slut. Jag kommer inte sätta igång den tredje säsongen någon kväll när jag inte har något för mig. Inte den andra heller. Men den första kommer jag se igen, många många gånger.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...