lördag 29 november 2014

Säsongsavslutning av Downton Abbey säsong 5

Om vi bortser från julavsnittet var det säsongsavslutning i och med detta avsnittet. Hela säsongen har varit himla bra. Trots att de började lite svagt har de växlat upp starkt och de avslutade riktigt starkt. Men nu får jag fortsätta med säsongens sista avsnittet mer specifikt.

Rose har verkligen vuxit som människa sedan hon introducerades. Vad glada vi är över att hon tillslut blev gift. Jag vet inte om jag skrivit om detta innan men jag funderar på hur vi kommer fortsätta följa Rose och Atticus. Kommer de att bosätta sig i byn, kommer vi följa med dem dit de flyttar eller kommer de skrivas ut ur serien. Vi hoppas såklart att de bosätter sig i byn eller på Downton, Rose har blivit som en i familjen.

Vi börjar tröttna otroligt mycket på historien med Mr Green. Det måste måste klaras upp snart en gång för alla. Det är så tråkigt.

När det kommer till Edith så märktes det att pappan hade något lurt på gång. Vad bra att han tog det fint och jag hoppas han under nästa säsong konfronterar Edith och att det blir härligt lyckligt. Det skulle provocera Mary något oerhört. Mary irriterar oss lite lagom, jag antar det behövs. Men när hon är elak mot Edith vill jag att hon kastar ett gammalt lakan över sig.

Jag grät två gånger under avsnittet. Det ena var när Tom på allvar började förbereda för sin Amerikavistelse. Jag vill inte tro det är sant, jag kan inte förlora den sista biten av Sybil. Det går inte. Jag dör lite inombords om Tom åker till USA i julavsnittet.

En av seriens finaste scener.
Den andra gången var när Daisy sa att hon skulle flytta till London. Då brast det fullständigt. Jag antar det var en ganska stor släng med hormoner också men hade jag förlorat Daisy i samma veva som Tom då hade jag inte kollat vidare på Downton. Det hade inte gått. Punkt slut.

Till sist vill vi skicka med en liten uppmaning till manusförfattarna. Vi gillar alla blinkningarna mellan Carson och Hughes och det är dags att detta trappas upp. Vi vill se lite kärlek mellan dem och att de köper sig ett litet hus och tar hand om varandra. De är ett så jäkla bra team!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...