måndag 24 november 2014

Main Justice - The Newsroom

Ännu en måndag. Ännu ett avsnitt av The Newsroom. Halva säsongen har gått nu. I torsdags hörde en god vän av sig och skrev att måndagsångesten dämpats betydligt sedan The Newsroom började. En anledning att se fram emot måndagar. Jag håller med. Men tänk hur fruktansvärt det kommer vara när serien är slut. Om fyra veckor.

För vilken serie det här är. Vilken serie. Det är ett mästerverk av sällan skådat slag. Jag vet att många inte håller med mig. Framförallt professionella recensenter. Och tydligen är Aaron Sorkin inte nöjd heller. Han har sagt att han ska sluta med TV nu och att inget han gjort sedan The West Wing lever upp till till den. Jag håller inte med honom. Jag tycker The Newsroom är det bästa som någonsin
gjort. Jag tar i från tårna nu men jag tror inte jag överdriver. Det är så fantastiskt att jag får mer och mer panik över att det snart är slut.

Det här avsnittet då? Nog hade jag uppskattat mer nyheter och mindr övergripande storys. Men jag har accepterat att den här säsongen är upplagd såhär och jag har börja gilla det. Förra säsongen var det Genua, den här säsongen är det Neal och han läcka. Och läckan fick vi träffa. Det var en twist. Jag hade förväntat mig en anonym figur, lite som ett spöke. Men nu fick vi se henne. Och nu har hon också lämnat ett ultimatum. De på ACN är djup nerkörda i det här nu. Och Will ska gripas. Herregud i himlen.

Men lite nyheter fick vi se. Eller nyheter och nyheter. Vi fick i alla fall se Maggies story om EPA:s (US Enviromental Protection Agency) rapport om att atmosfären har över 400 ppm koldioxid vid Hawaii. Jag tyckte att det skulle bli en intressant historia där serien kunde passa på att utbilda den amerikanska publiken om klimatförändringarna. Men istället gjorde de en story om att jorden ska gå under. Det var visserligen roligt men lite synd att det skojades bort. Samtidigt så kan jag förstå poängen. I en intervjua med Variety (tredje ljudklippet i den här länken, det är värt att höra gå in och njut) säger Sorkin att han letar efter konflikter mellan två perspektiv när han skriver serien. Han valde ett ämne som intresserar. Han säger inte rakt ut att det är hans egna åsikter som värdas men implicit låter han ändå hinta om det. Spännande.

Slutligen, Maggie var på Vita Husets corrensponendts dinner med killen från tåget. Herregud vad gött. Och verkade inte Jim lite svartsjuk. Intrigen tätnar. Underbart.

Superslutlogen bjuder jag på ett klipp från nämnda korrespondents dinner. Klippet som också syntes i dagens avsnitt (kolla gärna hela talet, det är roligt på riktigt).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...