måndag 3 november 2014

Madam Secretary är lite för enkelt

Jag är inget fan av serier som har en handling per avsnitt. Eller ja, då hade jag ju inte gillat några serier eftersom de fletsa är uppbyggda ungefär så. Men vissa är det mer än andra. Jag har till exempel svårt för många kriminalserier eller serier med rättsläkare. Det blir för tråkigt och inget sammanhang. Madam Secretary lutar åt det hållet.

Ikväll har vi sett de två senaste avsnitten. Det första rev av ett hotande folkmord i Västafrikanska Republiken (hittepåland) lite snabbt. Utrikesministern lyckades, med hjälp av sin hjälte till man, få Afrikanska Unionens soldater att ingripa och lösa krisen. Goa tider. Det andra avsnittet behandlade ett statsbesök till Indien och en hemsk jordbävning som skapade en brinnande kemikalieläcka rakt ut i Ganges. Madam Secretary löste det också, med hjälp av stolta amerikanska brandsoldater.

Det är lite för enkelt. Jag tycker att både folkmordshistorien och läckan i Indien är intressanta
historier. De har potential att bli bra men det lyfter liksom inte riktigt. Framförallt historien om Indien kunde ha blivit en jättespännande kommentar till USA:s utrikespolitik och hur den styrs av stora företag som utnyttjar nya marknader. Dessutom berördes den uppblommande nationalismen i Indien, också det mycket spännande. Hade det det varit någon av de första säsongerna av The West Wing så hade det blivit jätteintressant. Men nu blir det istället någon slags hjältehistoria där utrikesministern kan rida in på en vit häst och rädda Indien från en brinnande drake. Jag köper det inte riktigt.

För att återkomma till det här med en handling per avsnitt så finns det någon typ av underliggande historia om att allt inte stod rätt till med den förre utrikesministern. Vi för några hintar kastade till oss då och då men det blir aldrig mer än nästan inget. Jag hade velat se det som huvudhistorien och de
andra grejerna mer som små episoder som skapar en realistisk bild av jobbet. Nu har dessutom herr utrikesministermake börjat jobba för NSA. Vilket först fick det bli lite trassel med en misstänkt otrohetsaffär.

På tal om det så funderar jag på hur mycket av Madam Secretary som är baserat på Hillary Clintons tid som amerikansk utrikesminister. Jag kanske borde läsa hennes bok. Det kanske skulle göra den här serien mer intressant.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...