tisdag 11 november 2014

Homeland ballade ur. Gött!

Återigen satt vi där med öppna munnar och bara stirrade. Precis som det ska vara. Shit vad gött.

Jag har tidigare skrivit att jag tyckte historien med Aayan var intressant. Det var kul att se en annan del av USA:s krig mot terrorn. En helt vanlig kille som nästan dog i ett drönaranfall och sen får en film från attacken upplagd på Youtube (även om han inte la upp den själv). Men den historien fick ett abrupt slut förra veckan. Vi satt där med öppna munnar.

Istället har historien kommit att handla om Saul och att han är tillfångatagen av Talibaner. Talibaner som vi i västvärlden fått lära oss genom media och annat är verklighetens orcher. Och ISAF (där bland annat Sverige ingick) skulle kunna döpa om sig till The Fellowship of the Two Towers (aah, see what I did there). Men i Homeland har Talibanerna varken horn eller skjuter i luften med kalashnikovs. Tvärtom så verkar de äta gott, sakna sina barn och ha det trevligt i största allmänhet, precis som folk gör mest. Med undantaget att de har frihetsberövat en stackars före detta CIA-chef och bedriver ett religiöst krig mot typ alla. Men det var snyggt av serieskaparna att inte placera handlingen i en grotta.

Jag tycker eventuellt att det är lite tråkigt det här med Sauls kidnappning. Hade det inte varit roligare att få fortsätta följa Aayan och få en inblick (om än formad av Hollywood) i Pakistansk politik. Men istället blir det en Sankt Göran och draken-saga där Saul är prinsessan som ska räddas av hjälten Carrie. Även om det ju inte lär bli så nu.

För herregud, vad hände med Carrie? Eller jag vet vad som hände, de drogade henne. Men herregud,
vad hände med Carrie? Vi satt som förstelnade. Med öppen mun och stirrande ögon. Jag formulerade det här inlägget i huvudet. Det skulle bara stå: VAR DET EN HALLUCINATION? Inget mer.

På sätt och vis hade jag uppskattat om det slutat precis när Brody dök upp. Vad vi hade fått mycket att fundera på till nästa vecka då.  Men så visade det sig vara han ISI-agenten. Va fan gjorde han där? Va fan hände? Något skumt är på gång och det behövs. Nu blir det äntligen lite spännande på riktigt.

P.S. Homeland har förresten blivit förnyat för ännu en säsong. Jag vet inte vad jag ska tycka om det...

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...