lördag 11 oktober 2014

Red Band Society - fyraavsnittskoll

Det har nu kommit ut fyra avsnitt av Red Band Society. Efter fyra avsnitt brukar man ha kunnat skapa sig en bild av hur en serie är och vad man känner inför den. Jag är kluven inför RBS. Det är inte direkt dåligt men heller inte bra. Det liksom bara är. Jag tror att problemet är att den varken är en ren sitcom eller en riktig dramaserie. Bildspråket (om ni ursäktar att jag slänger mig med ord jag inte behärskar) säger sitcom med massa färg och interaktion i olika situationer medan handlingen försöker vara mer drama med sjukdomar och hemskheter. Det blir ett underligt mellanting som gör att ingen kommer till sin rätt.

Sjuka barn och ungdomar är per definition sorgligt men RBS fångar inte deppigheten riktigt. Och då hade det varit skämt om de istället skämtade lite, tog udden av det sorgliga och gjorde det till komik (hur cyniskt det än låter). Men de lyckas inte med det heller.

Så såhär fyra avsnitt in är jag inte övertygad. Men trots att jag bara har negativa saker att säga så kommer jag fortsätta titta ett par veckor till. För något lockande finns där ändå. Jag måste bara lista ut vad det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...