måndag 6 oktober 2014

Homeland

Homeland är tillbaka med en fjärde säsong och drog igång med ett dubbelavsnitt idag. På SVT bara ett knappt dygn efter den amerikanska sändningen. Underbart.

Den här texten kommer spoila tidigare säsonger. Så du vet.

Det var ett långt och lite segt avsnitt. Innan vad storyn intimt förknippad med Broady och hans äventyr. Allt kretsade kring honom. Men nu ju han borta. Så nu behövde serien en ny handling. Och det fick bli drönaratacker i Pakistan och maktkrig inom CIA.

Den mest intressanta plotlinen är den med den Pakistanska studenten som överlever en amerikansk bombning. En film från bombningen sprids och han blir lite av en kändis. Det är intressant eftersom det är ett perspektiv vi inte fått se innan. Jag ser mycket fram emot hur det ska utvecklas.

Mindre intressant är Carries relation till sin dotter. Det är hundra procent obehagligt och ganska tråkigt. Det bidrar liksom bara med en feel bad-stämning som kunde kvittat. Tacka vet jag när Homeland bara var spännande.

Homeland har varit en berg- och dalbana med höga toppar och djupa dalar. Stundtals superbra och spännande och stundtals tråkigt och segt. Det här första avsnittet var lite av båda. Jag hoppas bara att säsongen får kretsa kring spänning och inte psykisk misär. Jag hoppas på mycket Quinn och Saul och inte så mycket Carrie. Och såklart den pakistanska studenten, det ska blir riktigt intressant.

Det som är lite skönt är att vi antagligen slipper hela Dana-gillar-inte-sina-föräldrar-grejen. Det var bara jobbigt och segt. Jag var rädd att det skulle komma igång när Carrie körde och tittade på Broadys hus men som tur var slapp vi.

Men det ska bli härligt med en ny säsong. Och återigen vill jag understryka hur underbart det är att SVT sänder så direkt efter USA.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...