måndag 7 juli 2014

The Leftovers

Nu har jag äntligen tagit mig tid för The Leftovers. En ny serie med två utkomna avsnitt såhär långt.

Igår diskuterade jag serien med några vänner. En av dem sa att hen skulle skippa att kolla på den nu eftersom den känns som en serie hen ville se i ett svep senare. Jag håller med om att känslan efter att ha läst om den och sett trailers var sådan. Men efter att ha sett första avsnittet är jag inte lika säker. Jag fick inte alls något sug efter att genast sätta igång nästa.

Det hela var lite svårt att greppa. Massa människor har försvunnit, spårlöst. Nu är det tre år senare och världen har gått vidare. Men minnet av händelsen lever starkt och somliga har balat ur och bildat en underlig sekt. Det är ganska långsamt och lite svårt att se kopplingen mellan de olika karaktärerna. Vilket väl är rimligt så här tidigt i serien, men jag hade gärna fått lite mer redan nu, för att väcka intresset. Inte blir det bättre av att alla ser exakt likadana ut.

Men det är en i grunden intressant historia. Det är en typ av post-apokalyps men med den skillnaden att majoriteten av människorna finns kvar och civilisatioen lever vidare. Det är inga utomjordingar som hotar jorden och inget virus som skördar offer. Istället är det en slags kollektiv posttraumatisk stress som råder och frågan är hur människor ska förhålla sig till okunskapen.

Så även om jag inte är så imponerad av seriens inledning så tror jag att den kommer ta sig. Historien är för bra för att kunna misslyckas med. Eller det hoppas jag åtminstone.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...