lördag 12 juli 2014

Rising Star: Qualifiers

Tre avsnitt in i Rising Star, ABCs nya talangjakt. Innan tävlingen började var jag sjukt peppad på upplägget. I korta drag är det en sångtävling där publiken i studion och hemma röstar i realtid genom en app om de gillar eller inte gillar bidraget. Samtidigt finns det tre experter där var och en har 7 % av rösterna. För att gå vidare behövs 70 % av rösterna.

När jag sett trailerna gick jag igång på just det interaktiva. Det är ett nytt grepp att publiken får bestämma direkt om de gillar det de ser eller inte. Detta gillar jag fortfarande starkt, en stor anledning är att vi slipper se spänningssekunderna innan ett resultat ges. Serien blir rappare och bygger inte riktigt lika mycket på sensation = skönare puls. Innan gillade jag också Josh Groban, nu tycker jag att han gör ett bra jobb. Skämten är väl lite sådär men jag tycker han axlar programledarrollen bra. Min sista kommentar var även att domarna inte skulle vara domare utan experter. VAD befriande det är. De är snälla, supersnälla. Till och med när de tävlande inte är så bra eller inte går vidare så är det snälla. Mycket, mycket bra!

Efter tre avsnitt och hela kvalificeringen har jag också några nya tankar:

  • East coast/west coast verkar jobbigt. Men jag antar att de löst det bra. De är nog vanare. Skönt att vi i Sverige bara har en tidszon.
  • Det är skönt att det inte finns några riktigt dåliga tävlande eller personer som bara är med för att skämta/få vara med i tv. Det har redan skett en gallring innan vilket gör att de flesta är riktigt bra.
  • Än så länge hejar jag inte på någon. Många är väldigt coola och några tycker jag bara inte är så duktiga.

Ett extra plus till Brad Paisleys extranummer, jag hade precis börjat lyssna på den låten på Spotify men hade inte kopplat att det var han som sjöng. Jaja, vi får nog se de andra experternas nummer också. Nästa avsnitt (måndag) är det åtminstone dueller. Kul att se hur det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...