fredag 25 juli 2014

På måndag är det dags för Manhattan

På måndag (28/7, svensk tid) kommer den nya serien Manhattan. En serie som skildrar livet runt vetenskapsmännen som tog fram den första atombomben. Livet runt manhattanprojektet.

Jag tror att det kommer bli väldigt väldigt bra. Trailern lovar gott med mängder av intriger, kärlek, svek och härliga James Bond-hemligheter.



David Harbour
Det är ett intressant ämne att skildra. Lyckas dem så kan det bli en klassiker. Och det är bäddat för stora ting. Regisören bakom The West Wing Thomas Schlamme har regisserat delar av serien och bland skådespelarna syns bland annat en av mina favoriter från The Newsroom, David Harbour, som där spelar Elliott Hirsch. Jag ser mycket mycket fram emot det.

Trailern visar på en ganska tydlig uppdelning av handlingen. Det kommer handla en del om kriget med minnesbilder från forskarnas egna erfarenheter och oron som måste ha präglat livet under första hälften av 40-talet. Det kommer också handla om vetenskapen och kontoren. Med uträkningar,
sekreterare och frustrationen över att inte hitta lösningar i tid. Men trailern avslutar med ett ganska stort segment som antyder att det kommer handla ganska mycket om sex. Kanske är det för att locka tittare men det kan också vara så att relationerna mellan människorna i forskningssamhället är det som kommer vara i fokus. Och då främst de romantiska relationerna.

Sen verkar det också handla en del om spioner och läckor. Det är alltid lite jobbigt. Den korta scenen i trailern när någon får en säck över huvudet och bärs iväg ser jag inte fram emot.

På det hela taget så är mina förväntningar alltså stora. Jag hoppas på något i stil med The Newroom och The West Wing men i en historisk miljö. Jag hoppas också att författarna har varit den verkliga historien trogen, det är så jobbigt att inte veta vad som hände egentligen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...