fredag 4 juli 2014

Dags för ett maraton?

I USA är det nationaldag vilket medför en extra dag ledigt. I och med detta har tv.com skrivit en artikel om vilka serier som passar att maratonkolla på under helgen. Jag tänkte att jag skriver en egen lista utifrån deras rubriker. Jag har också med deras förslag och en kommentar kring den. Läs hela deras artikel på denna länken.

OLD FAVORITES WORTH REVISITING
Deras val: Alias
Mitt val: Sports Night
En given gammal favorit hos mig är Sports Night. Ett bra tidsdokument med härliga karaktärer och bra handling. Även Morden i Midsomer platsar lite här, gillar den skarpt och den verkar aldrig bli gammal. Alias har jag själv inte sett men de runt mig som sett den gillar serien mycket.

COMEDIES GUARANTEED TO MAKE YOU LAUGH
Deras val: Brooklyn-Nine-Nine
Mitt val: Veep
Eftersom jag inte skrattade så mycket under Brooklyn-Nine-Nine har jag inte den på min lista. Istället finner ni Veep på listan. Galnare serie får du nämligen leta efter (tycker jag). Veep har en lagom dos obekvämlighet, mycket skratt och karaktärer som det skiter sig för hela tiden. Att det hela utspelar sig i Vita Huset gör ju inte saken värre.

LADY-CENTRIC DRAMAS
Deras val: Witches of East End
Mitt val: Covert Affairs
Också här en serie som jag inte sett så jag rekommenderar Covert Affairs istället. Annie är en starkt kvinnlig karaktär som inte så ofta blir räddad av en man och som får skjuta, sparka och vara elak. Allt samtidigt som hon har ett stort hjärta och ett försök till ett rent samvete. Helt underbart enligt min mening. Även Homeland passar in här då Carrie porträtteras magnifikt.

"I ALWAYS MEANT TO WATCH THAT" SHOWS
Deras val: Vita Huset
Mitt val: True Blood
Jag kan inte mer än håll med om Vita Huset, det är verkligen en "måste serie". Men jag tycker även att True Blood passar in här, det är en serie en ska ha sett (som jag ju inte gjort). Jag sätter även upp Game of Thrones här. Det samtal om tv-serier som Game of Thrones inte kommer upp i är lätträknade.

TEEN SHOWS YOU WON'T BE EMBARRASSED TO WATCH
Deras val: Faking it
Mitt val: Greek
Jag älskade nästan varje minut av Greek så det blir mitt självklara val här. Det är lite vuxnare teen men ändå löjlig drama. Karaktärerna är härliga och man hejar på nästan alla. De lyckas visa att varje person inte bara är ond eller god utan att en person har mer sidor i sin personlighet. Nu blir jag själv riktigt sugen på att kolla om serien.

DRAMAS THAT MAKE YOU THINK
Deras val: Rubicon
Mitt val: Newsroom
Eftersom jag inte hört talas om Rubicon kan jag ju inte välja den. Istället hamnar Newsroom här. Den fick oss att fundera kring pressfrihet och journalisters ansvar. Jag kan även slänga in Sherlock och avsnitten i Bones med Polant om ni vill ha lite huvudbry och smartness.

SHOWS THAT GIVE YOU FEELINGS
Deras val: Parenthood
Mitt val: The Big C
Jag har bara sett korta fragment av Parenthood men den är högt upp min lista, en av anledningar är att den just är så stark. Det är mycket känslor. The Big C slår dock ingen serie i denna kategorin. Skratt och gråt om vart annat. Perfekt om en vill känna mycket, mycket. Andra starka serier som jag kan tipsa om är Grey's Anatomy (de första säsongerna) och Brothers and Sisters.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...