tisdag 24 juni 2014

Vilda Västernsommar: Deadwood, Familjen Macahan eller Hell on Wheels

För några år sen var jag sugen på lite cowboy-TV och satte mig ner framför Deadwood. Jag kom igenom fem avsnitt innan jag tröttnade och gick vidare till annat. Nu när sommarens serietorka är här så har jag gett serien ett nytt försök.

Jag tänkte först att jag skulle försöka börja där jag slutade men insåg snabbt att jag inte fattade något. Så jag började om, och tur var det för jag minns inte hälften. Det är fascinerande hur mycket jag hinner glömma. Några karaktärer har helt försvunnit ur mitt huvud och andra förstår jag plötsligt vad deras grej är. Jag är inte riktigt ikapp mig själv än men på god väg.

Men frågan är vad jag tycker. Det är en ganska svår serie. Jag älskar Vilda Västern. Familjen Macahan är en av mina absoluta favoritserier. När Zeb skjuter från höften ryser jag av njutning. Men
det är den romantiserade bilden av västerns vildmark. I Deadwood är det inte lika gött. Det är mycket mer lera, fylleri, sjukdomar och elände.

Huruvida Deadwood är trovärdig är så klart omöjligt att säga. Jag var inte där och även om källmaterialet måhända är stort så kan en serie knappast visa allt. Men jag antar att den är närmare verkligheten än Familjen Macahan. Tyvärr bidrar inte det till att den blir bättre.

Tidigare i vår kollade jag på de två första säsongerna av Hell on Wheels. Det är också en Vilda Västernserie även om den utspelar sig vid ett järnvägsbygge. Om Deadwood och Familjen Macahan är två ytterligheter på en skala så hamnar Hell on Wheels någonstans emellan. Det är mycket lera och elände men solen skiner åtminstone ibland och landskapsbilderna är fantastiska.

Så för den som är sugen på lite tidsfördriv och dagdrömmar om Vilda Västern återstår frågan om vilken sinnesstämning man vill hamna i. Gillar man realistisk misär till ljudet av klirrande sporrar så är Deadwood bra grejer. Vill man ha härliga romantiska nybyggardrömmar så passar Familjen Macahan bäst. Om man har svårt att välja och vill ha lite av varje så är Hell on Wheels perfekt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...