tisdag 3 juni 2014

Silicon Valley, första säsongen

Det gick väldigt snabbt, plötsligt var Silicon Valleys första säsong slut. Den har varit helt ok.

Jag har tidigare kritiserat den för att innehålla på tok för stor andel killar. I princip uteslutande killar faktiskt. Det är deppigt. Det hade varit så lätt.

Men om vi, trots att det tar emot, bortser från det så är serien faktiskt ganska underhållande. Jag
pratade med en polare som sa att hen inte ville se serein eftersom promotionbilden med fem grabbar i polotröja var så ful och tråkig och jag kan hålla med. Men serien levererar faktiskt ett och annat skratt och storyn är helt ok.

Det hela går ut på att en kille har skapat en algoritm som kan komprimera data väldigt bra. Han blir upptäckt att de stora IT-jättarna och blir erbjuden tio miljoner dollar för företaget. Men han vill driva det hela själv. Och allt går åt helvete. Serien kretsar kring killens försök att rädda situationen.

Sista avsnittet bjöd på lite av ett disneyslut. Allt blev gött. Och jag gillar det. Hade serien tagit slut helt så hade det känts helt ok. Men vi kommer få återse killen och de andra killarna igen i en andra säsong, jag ser fram emot det.

Jag antar att serien är tänk som en parodi på Silicon Valley och alla IT-jättar och deras rutschkanor. Och visst lyckas de med det. Eller åtminstone att driva med fördomen vi som helt saknar koll har om San Fransiscos förstäder. Hur realistiskt det är vet jag inte men antagligen hade det inte varit roligt om det varit för likt verkligheten.

Men det är ingen serie man tittar på om man vill ha en intellektuell utmaning. Karaktärerna är grunda och handlingen väldigt linjär. Men ofta tittar vi på TV för underhållningen och inget annat. Och då kan Silicon Valley vara värd några timmar av ens liv.

Sådär, det var min ljumna recension av den här serien. Inte mer med det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...