onsdag 4 juni 2014

Pride and Prejudice

Så slog vi oss ner och kollade på de sista tre avsnitten av tv-serien om Stolthet och Fördom. Läs om de tre första avsnitten här.

Även om skådespeleriet inte är så lysande är serien desto bättre. handlingen är otroligt traditionell, den kvinnliga gestaltningen lika så. Jag gläds åt att kvinnor får spela huvudrollen (och dessutom flera biroller) och ha en massa repliker. Och den klarar Bechdeltestet, pjuh. Alltid lika jobbigt när en serie om kvinnor inte gör det (lex Sex and City, typ).

Men kanske är den större frågan om serien har åldrats med värdighet. Nej skulle jag säga. För mig är det ett problem att en serie som porträtterar något från 1800-talet inte lyckas hålla 20 år. Serien borde vara mer tidlöst med tanke på att alla monologer, kläder och omgivningarna osar av gamla tider. Det finns inga mobiler eller datorer så de har lyckats på den punkten. Ändå är det något som skaver. För mig tror jag det är att den är filmen på ett så gammalt sätt. Och det kanske inte ens ha varit bra gjort 1995. Det är konstiga green screens och klippningar. Bara den lilla grejen att karaktärerna tänker saker högt medans de t ex läser ett brev. Herregud, slutade vi inte med det för längesen?

Och sist måste jag invända mot skådespelarna. För nej, det är inga lysande talanger vi ser. Det är överspelning, överdramatisering och otiming. Tur att Colin Firth har sina trånande blickar och att grundhandlingen är fenomenal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...