lördag 21 juni 2014

Fotboll eller fotboll

Det är fotbolls-VM och allt är underbart. Jag är inte överdrivet intresserad av sport men när det är stora internationella grejer på gång så bänkar jag mig. Fotbolls-VM är, vid sidan av OS, det evenemang jag följer med störst entusiasm. Jag kommer på mig själv med att sitta och kolla på straffsituationer ur olika vinklar, i slow motion (SVT:s VM-app är en gudasänd gåva för den som gillar olika vinklar).

Det finns inte skitmycket TV-serier om fotboll. Jag har nog aldrig sett någon. Så för att kombinera VM med en passande serie verkar svårt. Inte för att TV-serier direkt behövs den här månaden. Från 17 till 02 är det ju fotboll. Och resten av tiden är vi såklart ute i solen.

Men jag kom att tänka på en TV-serie som jag började se för en tid sen och som faktiskt handlar om fotboll. Men då den amerikanska varianten, den där de använder händerna.

Friday Night Lights. Serien som kom i fem säsonger med slut 2011 handlar om den staden Dillon i Texas där allt kretsar kring det lokala High School-laget i amerikansk fotboll. Jag har sett de tre första avsnittet och gillade det. Sen blev det aldrig att jag kollade vidare men det beror mer på tidsbrist än bristande intresse.
Lagets slogan säger en del om stämningen

Serien kretsar kring lagets nya tränare och hans otacksamma roll. När dessutom lagets stjärna råkar ut för en olycka så blir livet jobbigt. Det är stundtals tårdrypande och jag satt med en klump i halsen.
Tyvärr kryddas det mes den pinsammaste sortens amerikanskt brandtalsdrama. Sekvensen där tränaren tvingar hela laget att kliva upp ur sina sängar en vardagsnatt för att åka och springa upp och ner för en backe är bara jobbig. En kille för dessutom gå hem.

Men på det hela taget så gillade jag som sagt det jag såg och kanske tar jag tag i serien igen. Jag ska bara se Brasilien vinna VM först.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...