söndag 18 maj 2014

The West Wings tredje säsong

Den här bilden tog jag i december 2007, pissväder, precis som det alltid är i serien
Som har framgått tidigare så håller vi på att kolla på Vita Huset (eller The West Wing eller va fan). Vi har precis tagit oss igenom den tredje säsongen. Den var bra men ledvde inte riktigt upp till de skyhöga förväntningar jag hade efter de två första säsongerna.

Jag inleder med att klaga lite och går in på det jag gillade sen. De första två säsongerna hade en välbalanserad mix av humor och allvar. I den här tredje säsongen var allvaret lite för dominerande. Vi
bjöds på många skratt också men det var väldigt mycket fokus på sjukdomar, omval, terrorister och annat deppigt. Kanske är det i sviterna av elfte september som gör sig gällande. Kanske var det svårt att göra en serie om USA:s president som bara var rolig och härlig. Istället var det tvunget att lite mer gick åt skogen.

Kanske hade jag älskat den här tredje säsongen lika mycket som jag älskade säsong ett och två om det varit den första. Men Sorkin och hans gäng la ribban högt och den här tredje säsongen lyckades inte riktigt nå hela vägen upp. Lite som andra säsongen av The Newsroom.

Men herregud vad bra det är ändå. Det är en fröjd att få se en serie där allt verkar genomtänkt in i minsta detalj. Vart de går, hur de går, vad de säger när de går, vilka de går bredvid, de går mycket. Allt är perfekt avvägt och jag sitter bara och njuter. Möjligen är det lite svårt att hänga med ibland. Eller jag kan lika gärna säga det, jag fattar kanske hälften av allt som händer. Men så är det väl ofta. det mesta faller på plats efter ett tag.

Nu har vi bara fyra säsonger kvar. Folk verkar tycka att serien tappar lite mot slutet. Vi får väl se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...