lördag 31 maj 2014

The Office UK

Vi gav oss på en riktig klassiker häromdagen. The Office, originalet från Storbritannien. Vi har lite olika åsikter.

Först och främst. The Office är allmänt erkänt som banbrytande och som skapare av mockumenatry-genren. All ära för det. Serien kom tidigt 2000-tal och det blev bara två säsonger i UK medan den amerikanske versionen rullade på nästan ett decennium.

Vi har som sagt lite olika åsikter och vi vädrar dem var för sig.

Johan börjar:
Vi har bara sett ett avsnitt så den sågning som nu kommer kanske är lite orättvis men så kan det vara ibland. Jag hatade nästan varje sekund av det första avsnittet. Jag pallar verkligen inte pinsamhetshumor på den här plumpa nivån. Brittiska sitcoms är i allmänhet inte min grej och det här är som vanligt snudd på outhärdligt. Det är bara dumt. För några år sedan gjorde Anders och Måns Succéduon som var ett rakt igenom skämskuddeprogram, men med finess och en stil som fick mig att vilja se mer. The Office är bara skämskudde eftersom det är så dumt. Jag vet att jag svär i kyrkan nu men det bjuder jag på. The Office har inte åldrats väl och jag kommer antagligen inte fortsätta titta. Vill jag ha brittisk mockumentary med klass så kollar jag på Twenty Twelve, där har vi pinsamhetshumor med finess.

Annie däremot tycker såhär:
Om Johan hatade det första avsnittet så älskade jag det. Jag kunde bortse från pinsamheterna och istället känna av den historien som vilar på serien axlar. Se hur skådespelarna tog sin trevande steg och se en längtan mot handlingar som utvecklas under seriens gång. Jag kommer definitivt se mer och tror att mycket av det som var lite spänt under första avsnittet kommer bli mer följsamt de kommande. Jag kan hålla med Johan om att The Office inte riktigt har åldrats så bra. Men jag ser också charmen i det.

Vi får väl se, Annie lär kolla på mer och vi får se om jag hänger på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...