torsdag 29 maj 2014

Please Like Me - säsong 1

Av en slump fastande vi framför ett program på SVT en tisdagkväll. Jag hade precis kollat på sportnytt och skulle mest bara stänga av TV:n när det dök upp. Det bästa jag sett i år. Please Like Me är helt fantastiskt.

I rask följd kollade vi igenom första säsongen på SVTplay, där det första avsnitten förresten ligger kvar en vecka till för alla njutning, dessutom har de släppt hela serien trots att det är ett avsnitt som inte sänts på TV än. Säsongen är bara sex avsnitt så det var ingen prestation. Herregud vad bra det är. Det är en sådan där serie där man skrattar nästan hela tiden trots att mörka ämnen behandlas. Det är inte fråga om att göra narr av viktiga saker utan mer ett sätt att närma sig livets jobbigheter med humorn i behåll. Men nu kanske jag för det att låta som en deppig svensk betongserie, det är det absolut inte. Det är gemytligt australiensiskt mys med härlig vänskap och kärlek blandad med lite hemskheter.

Det mest slående med Please Like Me är de rakt igenom lysande skådespelarinsatserna. Ibland undrar jag om vi som inte har engelska som modersmål märker om engelskspråkiga skådespelare är bra eller dåliga. Vi kan ju alla enas om att svenska skådespelare oftare saknar det lilla extra och att språket ofta känna onaturligt, det upplever jag väldigt sällan på engelska. Det jag istället kan döma utifrån är kemin mellan skådespelarna och hur naturlig dialogen känns. I Please Like Me är dialogen så naturlig att jag får känslan av att det knappt kan vara skrivet utan att de bara har filmat det vanliga livet. Framförallt är spelet mellan Josh (som spelas av Josh Thomas, han är alltså i princip sig själv) och han mamma (som i IMDB:s rollista bara är just Mum, och spelas av Debra Lawrance) helt fenomenalt. Det är så naturligt att jag får gåshud.

En kort säsong som sagt men vi kan glädjas åt att serien kommer tillbaka igen i augusti med en andra säsong. Under tiden vill jag uppmana alla att ta sig några timmar och kolla på det här, jag lovar att du inte kommer ångra dig.

2 kommentarer:

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...