fredag 2 maj 2014

Läsvärt om våldtäkten i Game of Thrones

Det har blivit mycket Game of Thrones ett tag nu. Det blir lätt så. När en hel värld (och jag inser att
jag uttrycker mig slarvigt och eurocentriskt nu) pratar om det så är det svårt att låta bli.

Igår skrev Viktor Eriksson i Göteborgs-Posten om det nästa senaste avsnittets våldtäktsscen. Scenen där Jaime våldtar Cersei på golvet vid Joffreys lik. Läs artikeln här. Den är oerhört läsvärd.

I artikeln berör för Viktor ett resonemang som liknar det vi pratade om i den senaste hangouten med eftersnack efter den förra avsnittet. Där pratade vi om att vi nu förväntas tycka om Jaime eftersom han är så snäll mot Brienne. Men det gör att vi sitter och myser med en våldtäktsman. Viktor sätter pennan på det vi tyckte, nämligen att serien bara lämnar våldtäkten helt oberörd i avsnittet efter. Det är slarvigt historieberättande menar Viktor och jag kan bara hålla med.

Viktor hänvisar också till böckerna där den så diskuterade våldtäktsscenen inte är en sexscen där båda parter vill vara med. Det är ändå en chockerande scen men den har en historiedrivande mening. Som den gestaltades i TV-serien så blev den bara chockerande. Ett sätt att få oss att reagera. Det kändes onödigt.

När jag träffade Kristofer Hivju, som spelar Tormund Giantsbane, i Oslo så frågade jag om hur serieskaparna och skådespelarna kan motivera sig till att fortsätta leverera nu när serien redan har blivit en modern klassiker. Han svarade något i stil med att det alltid går att bli bättre och att responsen från fans är sporre nog. Jag hoppas att det stämmer och att serieskaparna inte tänker sig att framgången har gjort att de kan göra vad de vill. Det finns ingen anledning att chockera för chockens skull. Det borde vara under en så i övrigt fantastisk serie som Game of Thrones värdighet.

Viktor Eriksson avslutar sin text med "Vi behöver inte försvara en i övrigt fantastisk serie när den gör fel. Vi behöver säga emot och visa att vi förväntar oss mer. Annars kommer Game of Thrones bara måla in sig i ett hörn i jakt på nya makabra sätt att få publiken att reagera." Jag kan inte annat än hålla med.

Om du inte klickade på länken till artikeln i början av inlägget så kommer den igen här. Den är som sagt väldigt väldigt läsvärd.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...