lördag 19 april 2014

Television 01/2014

För en tid sen kom det ett nytt nummer av tidningen Television, magasinet som bara handlar om TV. Detta journalistiska underverk till tidning får mig alltid på gott humör och deras artiklar känns odaterade vilket gör att vi har kunnat läsa dem någon vecka efter att tidningen kom. Detta utan att känna sig efter. Det känns som att de hittat en bra grej. Det är ingen idé att skriva om nyheter, det finns så många siter och bloggar som gör det. Istället visar de upp en sorts journalistik som t ex vi aldrig (vi snackar verkligen aldrig) skulle kunna göra.

Eftersom tidningens skribenter är många olika personer bjuder också reportagen på varierande innehåll, form och längd. Det blir ett härligt portpuri där vi alltid kan hitta något att gilla. Men så stor vidd i redaktionen har tidningen också en stor fördel i att de kan hantera olika sorters serier och reportage om både framför och bakom kameran. Mycket bra.

Reportagen i detta numret hade lite högre klass än i de två senaste numrena. Det var ofta analyser uppblandat med åsikter och ren "reklam" för nya serier. Och detta nästa alltid gjort med en gnutta humor och stor del personlighet från skribenterna. Det är som att läsa en proffsblogg om TV-serier där någon ändå har glimten i ögat och är sig själv. En bra kombo.

Jag gillade framförallt dessa artiklarna:

  • Om Sverige och Svenskheten. De lyckades förmedla två olika intervjuer, flera djupdykningar i program och allt medans de brer ut texten på 5 uppslag. Utan att tappa tråden eller intresset en enda gång. Vi snackar tio (10) sidor text. Det är i stil med tidningen Fokus. Men jag tappade inte intresset för det lades upp på ett så otroligt snyggt sätt. Allt var så bra invävt och flödigt att jag glömde bort hur långt reportaget var. Riktigt bra innehåll alltså.
  • Om produktionen av gudstjänster. Vilken pärla. Vilken nisch. Det är sådana här reportage jag vill läsa om, där jag får lära mig något helt nytt om något jag inte ens visste att jag ville veta.Visste ni t ex att helgmålsringningen på lördagar ses av 300 000 svenskar. Det är maffigt!
  • Porträttet om Scenografen Anna Natalia Siemonson. Mycket intressant och häftigt. Coolt jobb alltså!
Jag hade gärna sett en utveckling om skrivandet av Game of Thrones, det var en intressant början. Det stod lite om hur det gick till när serien blev till och stressen över att Martin inte ska hinna skriva böckerna. Men en tröst är att manusförfattarna har fått veta slutet om det skulle hända något. Jag hade gärna läst mer om skrivandet, mer allmänt alltså, i fler serier. Hur man gör manus från en bok är alltid fascinerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...