torsdag 24 april 2014

Fargo

Igår hade den nya serien Fargo premiär på HBO-nordic. Nu har vi äntligen sett den. Planen var såklart att se och skriva om den igår men vi blev fast på Liseberg. Det är en lång historia men jag kan säga att det gick ingen nöd på oss. Och Helix var underbar,

Men nu har vi sett de två första avsnittet, som släpptes samtidigt. Det var precis så underligt som trailarna har gjort gällande. Eftersom den kommer nu så bär den nästan på känslan av att vara en parodi på True Detective. Bildspråket är likartat men istället för träskmarker är det snötäckta fält. Det är mycket vackert och mycket dystert. Och det dödas hejvilt.

Hejvilt dödas det. Och det är blod överallt. Men samtidigt inte för mycket. Blodigheten är rimlig på något sätt. Nästan njutbar. Och den mörka baksidan av en till synes lugn småstad i Minnesota skildras snudd på poetiskt. Tempot är långsamt samtidigt som varje händelse kommer som en överraskning. Det går att jag so tittare sugs in i berättelsen och de timslånga avsnitten springer förbi.

Martin Freeman är som vanligt genial och hans nya accent klär honom. Det är fantastiskt hur vissa skådespelare kan byta dialekt som vore de skjortor. Allison Tolman är också fantastisk som polisen Molly Solverson. Redan i de här två avsnitten fick vi se en vacker karaktärsutveckling som Tolman gestaltar perfekt.

De två första avsnitten bjuder också på en hel del skratt. Det finns en komisk underton i så gott som alla scener och det uppskattar jag. Det gör det hela än mer gripande. Man kan säga att Fargo lyckas fånga mitt intresse på ett sätt som True Detective (som väl är den serie som närmast går att jämföra med just nu) aldrig riktigt gjorde. Den här serien har potential att bli 2014 års bästa.




1 kommentar:

  1. Jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera vid första avsnittet men efter att ha sett andra avsnittet vet jag i alla fall att jag gillar den. Och att jag har missat att den ska gå på HBO Nordic ;)

    SvaraRadera

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...