fredag 4 april 2014

Annies första fem avsnitt av Game of Thrones



Jag har nu sett fem avsnitt på den första säsongen. Alltså fem timmar denna fredagen har jag ägnat åt Game of Thrones. Ni undrar om jag gillar det? Jag skulle kunna svara att den är snygg och det är bra dramatik, att jag gillar den svåra handlingen och att den faktiskt är rolig.

Eller så kan jag bara säga att jag älskar det. Det går också, inte så krångligt faktiskt. För den är helt fantastisk. Så länge jag får blunda och hålla för öronen några gånger per avsnitt är det ingen fara. Jag kommer kunna somna inatt utan att tänka på incest eller avhuggna hästhuvuden. Skönt!

Jag har inte fått grepp om alla kungadömen (?) än, för mig verkar det finnas typ fyra: North, huvudstaden, stället där drakkvinnan är och det nya stället med Örnen. De som vaktar muren är väl inget eget rike. Ni hör ju, noll koll. Men det gör inte så mycket än, snart får jag nog grepp om allt och alla karaktärer. För jisses vad många karaktärer det är - älskar det!

(Här hade det suttit fint med en bild men jag är lite rädd för att googla för risken att bli spoilrad)

Det är nog ingen idé för mig att berätta om vad serien handlar om eller vad dessa avsnitten innehåll. Jag är stolt sist på bollen :) Här kommer istället en förteckning av några karaktärerna som gjort avtryck på mig och ett uttalande om varje.

Arya Stark - Min favvo helt klart, utan tvekan (hon är min huvudperson i mitt GoT). Så himla sorgligt när hon fick skicka sin varg till skogs. Den lär ju komma tillbaka när hon är i knipa och rädda henne. Jag ser mycket fram mot att se Aryas utveckling i serien.

Jon Snow - Aryas och Jons kemi var ju påtaglig, hoppas de återses. Så fina tillsammans. Det märks att karaktären är gjord för att vi ska gilla honom. Han var tvungen att ta hand om Sam liksom.

Danereys - Är min birollskaraktär. Om Arya och Danereys träffas kan de bli mycket goda vänner. Älskar hennes vändning från ynklig handelsvara till att ta kontroll över sitt liv. Jag hoppas det föds drakar ut äggen snart (som om det inte skulle göra det). Och hur kär är inte Jorah i Danereys egentligen?! Vad det syns, hoppas lite på dem i smyg :)

Ned är Gullepappa medan Kungen är ett svin, inga principer eller hyfs. Starkt ogillande här. Catelyn känns för hämndlysten för sitt och familjens egna bästa och hennes syster ska vi inte ens prata om (vilken psykopat). Sansa är ju också sin mor upp i dagen, hon kommer bli en perfekt handdocka för Joffrey. Även Bran har ärvt sin mammas hämndlystnad. Varför är inte alla som Arya och Ned, älskar dem! Och vem är den tjommen som de tydligen haft som förmyndarunge? Har vi sett honom förut och kommer han från ett annat rike? Vem styr där nu då? Många frågor som jag hoppas få svar på.

Och jag måste ju nämna Tyrion, vilket roligt inslag han är och vad mycket handling som kan byggas kring honom. Och inte är han ett svin heller. Han är smart och (än så länge) en man med principer och vilja för rättvisa. Inte illa för en karaktär i denna maktserien.

Måste ju dock avslutningsvis uttrycka min sorg över slutscenen i det femte avsnittet där Ned blir nedhuggen. Vad kommer hända där? Jag är inte redo för att han ska dö, en säsong kunde han väl fått! Jag håller alla tummar jag har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...