söndag 6 april 2014

Andra säsongen av Game of Thrones - Enligt Annie

Hela dagen idag, nästan, har jag spenderat med Game of Thrones. Jag har varit vaken ungefär 12 timmar, nästan tio av dem har jag kollat på serien. Vilken människa man är ändå, vad insnöad man kan bli!

Den andra säsongen har varit lika förvirrande som den första. Var tvungen att ringa Johan efter sju avsnitt och fråga vem gubben som Arya var hos är och vilket/vems slott det egentligen var. Karaktärerna fylldes på med ett antal och varje karaktär fick mindre tid. Mer saker att hålla i huvudet alltså, det löser sig nog om det inte fortsätter lägga till karaktärer i denna takten under nästa säsong.

Allt var också lite snällare denna säsong, var det egentligen någon viktig som dog? Alla mest skendog. Det var ju Mästern  då och renhornskungen då. Synd att de tog livet av en av de homosexuella karaktärerna. Hela triangeldramat gillade jag. Men oj vad död driver handling framåt. Så mycket som kan komma från det.
Psykopaten blomstrade under den andra säsongen, inte direkt superhärligt.
Hur gick det då för mina favoritkaraktärer? Arya fortsätter leverera både humor, eftertanke och list. Hennes grej med Jaqen var mycket rolig och hoppas hon får användning för sitt coin. Då har hon två ess i rockärmen, Jaqen och den vita vargen. Det var faktiskt lite sorgligt när Jaqen gick men de var ju kvitt.

Det sista avsnittet handlade mycket om just sorg tycker jag. Sorg och kärlek, storslagna saker. Det fanns säkert tjugo gånger som serien hade kunnat sluta och jag hade varit nöjd. Allt var sjukt sentimentalt och kanske framförallt då för "mina" karaktärer. Tyrion och Shae var ju så fruktansvärt sorgligt och fint. Gött inför nästa säsong! Snow bjöd på roliga scener under säsongen men i sista avsnittet började jag bli lite orolig, hur ska han klara sig. Tur att han har med sig världens coolast brud! Daenerys är ju också himla häftig, hon fick sina drakar tillslut. Men vad hon gav upp för dem. Så fin scen när hon var i tältet med Khal.

Men Sam alltså, vad händer egentligen med honom? Och Sansa, blir hon gift med Baelish eller kommer Hound rädda henne än en gång (eller vart tog han vägen i sista avsnittet?)? Och smeden som går där och egentligen är kung. Och hur är det egentligen med Talisa och Robb, finns det en hake?

Jag hinner ju inte kolla på den tredje säsongen fram tills avsnittet på den fjärde säsongen släpps men jag ska ändå starta ett avsnitt nu för att saknar karaktärer så :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...