söndag 30 mars 2014

Fleming - the man who would be Bond

Jag satt en kväll och hade lite tid över. Så jag surfade in på HBO-nordic och kollade om det fanns något gött. Jag fastande för miniserien Fleming - the man who would be Bond. Det är verkligen en miniserie. Bara fyra avsnitt.

Serien handlar om författaren till böckerna om James Bond, Ian Fleming, och hans bravader under andra världskriget. Serien är upplagd som en härlig spionrysare men den tar aldrig riktigt fart. Fleming åker runt lite och flörtar med damer samtidigt som han jävlas lite med nazisterna. Bara en gång är han vid fronten och då går det typ åt helvete. Men mest handlar det om kärleksbekymmer i London.

Vi bjuds på en ganska gripande gestaltning av livet i London under blitzen. Invånarna försöka leva vidare som vanligt samtidigt som de när som helst kan höra flyglarmen och behöva fly till skyddsrummen. De scenerna är intressanta och där har serieskaparna lyckats bra. Men sen är det mest massa lustigheter där Fleming inte vill kalla sina överordnade sir.
Alexander Fleming

Jag är, som framgår, inte jätteimponerad. Det här kunde ha blivit ett spännande spionäventyr en är mest en ursäkt för att få använda namnet Fleming och Bond. Men så kanske Ian Fleming inte levde ett så spännande liv trots allt. Bond-böckerna är ju när allt kommer omkring fiktion.

Jag trodde också från början att serien skulle handla om penicillinet (det var innan jag läste undertiteln). Det kanske vore en härlig uppföljare, Fleming II - the man who would save the world.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...