tisdag 18 mars 2014

Episodes

Nu har vi sett ikapp Episodes. Tredje säsongen tog precis slut och vi ser med glädje fram emot nästa. Tydligen blev serien förnyad för en fjärde säsong redan innan den tredje startat. Härligt.

Jag har haft ett lite tudelat förhållande till Episodes. Serien kretsar kring ett brittiskt par som har gjort en succéserie i England och som nu ska försöka göra en amerikansk remake. Men allt faller på ändan och blir riktigt dåligt. Det är en rolig plåt och den funkar bra. Men tidigare har jag tyckt att serien har försökt göra saker roligare genom att ta in massa skitkonstiga människor med overkliga karaktärsdrag. Det har dragit ner serien lite för mig. Men de sista avsnittet av den tredje säsongen var inte alls sådana. Eller lite kanske, men det funkade. Nu får historien stå för sig och det blir väldigt roligt. Kulturkrockar är kul. Tar du dessutom två ganska ofarliga men ändå tydliga stereotyper, britter och folk i Hollywood, så blir det ännu roligare.

Tamsin Greig
Jag skrattar sällan högt åt serier. Det är i princip bara Modern Family som får mig att brista ut i skratt, rakt ut. Men de sista avsnitten av Episodes bjöd på massor av skratt. Det var kopiöst roligt rakt igenom. Alltihop är väldigt välskrivet. Lägg till det lysande skådespeleri från Stephen Mangan, Tamsin Greig (som ju också spelar i den roligaste serie som har skapats, Friday Night Dinner) och Matt LeBlanc. Det är
fantastiskt bra.

Det är också skönt att det kommer en fjärde säsong. Tänk vad underligt det hade varit om en säsong som slutar med att den fiktiva serien läggs ner och slutar med en faktisk nedläggning. Jag beundrar manusförfattarna som vågar skriva om det här. Det måste vara läskigt att försöka leverera om ett ämne där det gäller att leverera. Exakt när nästa säsong kommer vet jag inte. Men den förra har precis slutat så det dröjer la ett tag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...