onsdag 26 februari 2014

The Americans, första säsongen

Under jullovet började vi kolla på den fantastiska serien The Americans. Det är en serie vars huvudpersoner är hemliga sovjetiska agenter i Reagans USA. De lever som vanliga amerikaner med jobb och barn men utför samtidigt uppdrag åt Sovjetunionen. På samma gata bor en av FBI:s kontraspionageagenter och storyn kretsar kring hur han försöka hittar sovjetiska agenter samtidigt
som de försöker undvika FBI. Dessutom äter ryssarna middag hemma hos FBI-agenten och hans familj lite då och då. Fantastiskt.

Det är en serie med två sidor. KGB och FBI, Sovjet och USA, kommunismen och kapitalismen. Men ingen sida är ond och ingen sida är god. Inom FBI kämpar de mot ryska infiltratörer och terrorister. Sovjet vill skydda sig mot USA:s nya missilförsvar. De två huvudpersonerna, Elisabeth och Philip, är världens mest sympatiska människor, samtidigt som de är iskalla mördare. FBI-agenten är familjefar med äktenskapliga problem, och en
kallblodig mördare. Jag hejar på alla. Ungefär som när jag kollar på en fotbollsmatch mellan två lag jag inte bryr mig så mycket om. Då hejar jag på de som ligger under. Här hejar jag på dem som är i en knipa just nu. Det är underbart och det bäddar för härliga svängar i historien och rappa kast som får oss att sitta storögda och bara glo.

Idag såg vi sista avsnittet av den första säsongen. På tal om fotboll så var det precis som när Sverige spelar en viktig match och den avgörs på straffar. Jag var så nervös att jag var tvungen att sitta och hoppa upp och ner. Det var kanske det mest spännande jag bevittnat på fiktiv TV någonsin. Allt var på väg åt skogen fullständigt och vi satt med andan i halsen och väntade på vad som skulle hända.

Nästan säsong börjar imorgon (27/2). Den här första säsongen slutade på ett bra sätt. Det var ingen extrem cliffhanger men hade vi kunnat hade vi kastat oss in i nästa säsong direkt. Men nu måste vi vänta till imorgon. Det är ok. Men sen börjar veckoväntandet, det kommer bli fruktansvärt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...