torsdag 6 februari 2014

Entourage - slutet

"I got a little emotional"
"Yeah, me to. We need to find someone to fuck in Paris"


De sista orden (bortsett från epilogen) i det sista avsnittet på den sista säsongen av Entourage.

Vilket slut. De sista två säsongerna var mycket mörkare och deppigare än de första sex. Det var missbruk, kärleksbekymmer och arbetslöshet. Det var inte alls lika härligt. I de tidigare säsongerna så är allt bara gött. De åker runt i sin stora feta bil och alt bara löser sig. Lite festande, lite filmande och så snabb och enkel dialog mitt i alltihop. En fröjd för sinnena. En dramaserie med hundra procent feelgood.

Men sen hände något. De tidigare säsongerna har inte varit utan motgångar, men det har ofta löst sig snabbt. Men de två sista säsongerna kom katastroferna på parad. E och Sloan var osams. Turtle och Jamie sket sig. Drama höll på att missa chansen att få spela apa professionellt. Och Vince, ja herregud Vince. Droger och skit. Jävla deppigt.

Och deppigast av allt. Paret Gold. Separation och skilsmässoprat. Deppigt deppigt.

Men så kom slutet.

Plötsligt ska Vince gifta sig med en journalist. Det gick väldigt fort och det var lite svårt att hänga med men tydligen skulle de åka direkt och gifta sig. Jaja.

Johnny får spela apa, goa tider. Tyvärr hittar inte Turtle och Jamie tillbaka till varandra. Mycket synd.
Men E och Sloan hittar tillbaka. Vince pratade allvar med dem båda två var för sig och de fattade grejen, de är gjorde för varandra.

Och härligast av allt. Ari Gold sa upp sig från jobbet och tog med sin fru (vars namn aldrig nämns, konstigt och pinsamt nog, såvida hon inte heter Honey) till Italien. Där hamnar vi också i epilogen som kommer efter eftertexterna på sista avsnittet. Där ligger de och har det gött. Vad de har gjort med sina barn får vi hitta på själva.



Det var de åtta säsongerna. Det har varit underbart.

Det finns några få serier som jag betraktar som mina absoluta favoriter. Jag är ganska kräsen. Jag skriver ofta hur fantastiskt är men det där lilla extra är det få serier som har. Men Entourage sällar sig till denna exklusiva skara tillsammans med Modern Family, The Newsroom och Twenty Twelve, bland andra. Det är klart att det finns saker att anmärka på. Kvinnosynen är inte något att fira, drogliberalismen är omfattande och karaktärerna beter sig då och då lång ifrån den moraliska värdegrund som jag följer. Och jag tänker inte säga att det är ok. Entourage är bra trots detta.

För dig som inte sett serien så skickar jag härmed mina starkaste rekommendationer. Se den, nu med en gång.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...