torsdag 30 januari 2014

Hell on Wheels

Jag hade inget att göra häromdagen och bestämde mig för att ge mig på en ny serie på HBO-nordic. staden med samma namn som serien. Staden flyttar med den järnväg som invånarna bygger. Den första transkontinentala järnvägen i Nordamerika.
Hell on Wheels. Om jag är svag för sjörövare så är det ingenting mot hur svag jag är för Vilda Västern. How the West Was Won (Familjen Macahan) är en av mina favoritserier. Hell on Wheels utspelar sig strax efter amerikanska inbördeskriget och kretsar kring den rörliga

Det här är en mer eller mindre klassisk Cowboy-serie. Visserligen rids det inte runt så mycket och vi ser väldigt få kaktusar. Men det är snygga hattar och osäkrade revolvrar. Jag hade sett fram emot just det och blev inte besviken.

Järnvägen sågs av många som sättet att tämja det vilda. Men frågan är om inte järnvägen tog det vilda med sig. Det verkar oerhört otryggt och jobbigt att bo i Hell on Wheels. Lera och fulla revolvermän med PTSD från kriget. Men vilken bra TV det blir. Det är rått, kletigt och jävligt. Samtidigt som det är sådär härligt västernaktigt på det där coola men på något sätt idylliska sättet. Dessutom kryddar de med massa vackra ånglok. Jag älskar det.

Det har kommit tre säsonger av serien. Tyvärr finns bara den första på HBO-nordic. Jag vet inte om jag ska vänta och hoppas att det upp eller om jag ska leta på annat håll. Eller så skiter jag bara i det och rider mot solnedgången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...