fredag 24 januari 2014

Gästinlägg: Mikaela pratar om mode i tv-serier

Idag och imorgon kommer Seriesoffan fyllas med gästblogginlägg från våra läsare. Riktigt roligt! Först ut är Mikaela som skriver lite om mode i serier. Mikaela har ni sett här på Seriesoffan förut då hon har skrivit om Agents of Shield och Hart of Dixie. Vi frågade henne vilka serier hon tyckte var bäst genom tiderna. Hon svarade att Vänner och The Big Bang Theory alltid går hem. Men nu till modet i serierna. Tack Mikaela för inlägget!

Mode i tv-serier
För några dagar sedan valde jag att åter igen börja att se på en serie som jag följde slaviskt när den först släpptes, Gossip Girl. Jag kan inte minnas varför jag slutade att följa serien och trots att jag redan har sett första säsongen så valde jag att börja om helt från början igen, det ångrar jag inte!

För mig är det sällan handlingen i en serie som avgör hur bra den är, det som är viktigt för mig är att det är bra skådespelare och snygga kläder och miljöer. Att för en stund få släppa verkligheten och bara njuta av allt det vackra, kliva in i en fantasivärld och få ta del utav deras liv och drömmar. Att följa en serie är också att få ta del utav säsongens kommande trender och stilar. Det ger oss en liten glimt utav vad som komma skall.

Modeskaparna har tagit produktplaceringen till en ny nivå. Visserligen så nämner skådespelarna vissa designers i serien men varenda plagg de bär är nog utvalt och matchat. För den invigde så ser man vilken designer det är, för alla andra ser de en stil som de kan ta del utav och det är det som är det viktiga. De stora modehusen tjänar pengar på de som vanligtvis köper deras plagg, för de känner igen dem, och “budget” kedjorna tjänar pengar för de kommer ha en liknande stil som den vanliga konsumenten känner till.

Dessa är enligt mig de bästa “mode-serierna”:





Gossip Girl
Vackra människor i snygg New York miljö och massor utav designkläder, jag hade älskat att få ha de kvinnliga huvudrollerna Serenas och Blairs garderober. Det är allt ifrån pyjamaspartyn till utekvällar och baler, serien täcker in allt och har alltid med det allra senaste och ger inspiration inför kommande säsonger.

Sex and the city

Första bilden: Denna spektakulära klänning är något utav det första som vi ser Carrie bära i den första “Sex and the City” filmen. Andra bilden: Carrie bär här en outfit, även den från den första “Sex and the City” filmen. Personligt och otroligt snyggt med den markerade midjan! 

Carrie är en stilikon som kanske inte alltid följer de senaste trenderna men som har en cool, egen och otroligt inspirerande stil. En bra förebild som går sin egna väg!

Zoe är alltid lika oklanderligt
klädd och alltid lika snygg, en
riktigt trendsättare som alltid är först
med det allra senaste.

Hart of dixie
Zoe är ytterligare en person som jag gärna skulle vilja sno garderoben av! Henne stil är klassisk men med en edge och de vackra bakgrunderna och seriens grymma handling gör inte saken sämre. Hon kommer från en stortstad och möter lantlivet, hennes stil kanske inte alltid funkar i alla sammanhang i början men hon är garanterat alltid snyggast klädd.


Ugly Betty
Detta var en serie där huvudrollsinnehavaren inte hade den snyggaste stilen men iochmed hennes jobb på en modetidning så får man se en hel del snygga kläder och kommande säsongers trender. Massor av kända designers nämns och massor av snygga plagg visas upp. Helt klart sevärd!

Betty kanske inte alltid passar in i den värld som tidningen Mode innebär men människorna runt henne och de kläder de arbetar med är underbara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...