lördag 25 januari 2014

Gästinlägg: Game of thrones har förstört Johans liv

Idag bloggar vår vän Johan om sitt något tudelade förhållande till Game of Thrones. På frågan om vilka serier Johan kan se om och om igen svarar han "Självklart Game of Thrones men också Band of Brothers och The Simpsons". Trots att han kan se den om och om igen har tydligen Game of Thrones förstört hans liv, läs varför. Tack så mycket för inlägget, Johan. 

För två år sedan satt jag och min mor och kollade på tv. Jag hade precis kommit hem från träningen
och skulle käka. Vi kollade på SVT då det tydligen skulle börja en ny serier där. Jag såg första avsnittet och tycket det var helt ok. Jag hade lite svårt att förstå handlingen och allt som hände men det skulle ändra sig. Efter tio veckor och tio avsnitt var jag helt fast! Jag kommer aldrig glömma den serien, det var Game of thrones!

Intrigerna, maktspelet, slagen, karaktärerna, kostymerna, ja allt är helt perfekt! Jag drömmer om GoT, jag tänker på det på dagarna, jag läser på om saker utanför serien (då världen utanför seriens handling är större än själva seriehandlingen). Hela GoT världen är så perfekt uppbyggt med historia och berättelser från förr. Man dras med och det ända man vill är att rida iväg i en rustning och ett valyrian steel vapen i handen in i något slag eller bara stå uppe på muren och kolla ut och se vintern komma. Men det är inte detta som förstört mitt liv utan något helt annat.

GoT är känt för sina snabba kast i händelsen. Ena sekunden är en person hjälte nästa har den inget huvud. Ena minuten håller världen på att braka samman nästa rider någon in på häst och allt är lugnt. Dessa kast och denna oberäknelighet gör det så oerhört spännande! Vem ska dö näst? Kommer hon klara det? Blir han hjälte eller dödad?

Varför har mitt liv blivit förstört då? Jo jag är en person som gärna ser film och serier. De flesta av alla serier och filmer slutar lyckligt. Du vet att de kommer döda draken och överleva, du vet att de kommer vakna upp och allt är en dröm och du vet att han kommer få henne. Och detta är så fruktansvärt tråkigt! När kommer vändningen, när kommer huvudrollen dö? När kommer allt skita sig och falla ihop som ett korthus? Tyvärr händer inte det. Allt slutar lyckligt och alla är glada, de onda är besegrade och det är fred på jorden. Jag får bara känslan att detta är ej verkligt för i GoT där minsann hade draken dödat alla och allt hade slutat i katastrof. Men det är det som är bra i GoT. Det finns inga goda eller onda, alla är precis lika jävliga och onda! Det finns ingen slutdestination, men vet därför aldrig vart man kommer hamna. Det är nya platser och nya karaktärer som kommer hela tiden och du får hela tiden nya händelser.

Därför klarar jag inte längre av att se filmer och serier, jag måste helt koppla bort mina tankar för att kunna uppskatta serien eller filmen. Så till alla där ute som inte sett GoT tänk innan ni gör det ni kan bli fast men det är trots allt världens bästa serie genom tiderna!


//Johan Graesén      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...