onsdag 11 december 2013

Gästblogg om piloter

Idag är det Ebba som håller i sparkarna här på Seriesoffan, enjoy!

Det är serietorka just nu och jag fick frågan om jag kunde skriva lite om vad jag gör när mina favortserier har uppehåll. För mig är det självklart: Jag tittar på gamla avsnitt! Det jag gillar bäst är att titta på första avsnittet, första säsongen av serier. Pilotavsnitten är så grymt genomtänkta!

Första gången jag såg att första avsnittet i en serie hette Pilot var i Lost, och jag förstod inte förrän jag såg att det hette samma sak i OC, att det var ett generellt namn för de första avsnitten i varje serie. Till mitt försvar vill jag säga att det inte alls är konstigt att första avsnittet i Lost heter the Pilot, eftersom de hittar de två piloterna efter flygkraschen i ett träd i första avsnittet. Logiken fungerar dock inte när Sandy bjuder hem Ryan till Newport…

Men, nu till väsentligheterna, min lista över de bästa pilotavsnitten!

1. We Just Decided To
Första avsnittet, första säsongen av The Newsroom är m-a-g-i-s-k-t. Varje gång jag har sett det (utan att överdriva: minst 20 gånger) så skulle jag kunna se det igen direkt efteråt. Det är värt att betala 79kr/månad på HBO Nordic bara för att kunna se det avsnittet. Nutidshistoria låter inte som ett superhett ämne, men när man sett 34 minuter in i avsnittet och ’April 20, 2010’ textas upp på skärmen, och polletten ramlar ner så blir man varm i hjärtat. Att serien har två (!) britter gör inte saken sämre heller. Och så finns ju det underbara meningsutbytet:
- ”I’m Don Quijote, and you’re his horse!”
- ”He rode a donkey…”
- ”Well, I can’t help you there”

2. ”Pilot”
Gossip Girls första avsnitt är även det en riktig höjdare. Vi kastas in i Manhattans Elite och får träffa Blair och Serena. Om man har läst böckerna (som för övrigt inte är alls lika bra som serien) så bygger första avsnittet på hela första boken. Grejen med en bra pilot är ju att man ska se nya saker även om man sett den förut. Det som kommer fram i Piloten måste hålla hela vägen, och där visar Gossip Girl verkligen vägen. Man kan titta på alla avsnitt av alla säsonger, se det sista avsnittet av sista säsongen, och allt stämmer fortfarande när man ser piloten igen. Den Gossip Girl som avslöjas i sista säsongen funkar även i första avsnittet!

3. ”A Hard Days Night”
Jag har inte sett alla säsonger av Grey’s Anatomy. Det brukar bli så att jag får för mig att titta ikapp, men kommer aldrig längre än till fjärde säsongen innan jag tröttnar, och när jag känner för att se ikapp igen så ser jag om alltihop, men fastnar återigen på fjärde säsongen. Jag har alltså inte sett hela serien, men ser ändå gärna om första avsnittet. Grey’s var den första sjukhusserien jag fastnade för. De har många karaktärer som man faller för, och jag som ibland kan ha svårt för Meredith, och att hon är så ’dark and twisty’, hittar ändå sköningar som Karev och George att tycka om. Många serier har ju voice over, det vill säga att huvudkaraktären berättar om avsnittet. Detta är något som Grey’s Anatomy kör hela tiden, men just första avsnittet så är det inte bara för oss som tittar hon berättar för, utan också sin mamma. Voice overn avslutas med ”It’s me mom… Meredith”.

Dessa tre är alltså mina absoluta favoritpiloter. Piloten är ju inte bara det som ska säljas in hos tv-bolaget, utan också hos oss tittare. När vi ser Piloten får vi en känsla för hela serien. Det blir väldigt tydligt i Downton Abbey, som är en långsam serie, som mest utspelar sig kring ett middagsbord. Serien är fenomenal, men pilotavsnittet är inte ett avsnitt som man tittar på om och om igen. Inledningen i Downton är fantastisk, med den tickande telegrafmaskinen, men vi får knappt träffa den manlige huvudkaraktären i första avsnittet. När det kommer till Downton så ser jag hellre om andra avsnittet, första säsongen. Men något som Fellowes har lyckats med, det är att han har många karaktärer. Det är ju ofta det som blir döden för många serier, att det är för få huvudkaraktärer och till slut får de inget utbyte av varandra längre.

Vi kan till exempel jämföra med OC, som har en fantastisk pilot, jag älskar att få följa med Ryan hem till Cohens för första gången, men tyvärr så räcker det där. Med så få huvudkaraktärer så kunde det lika gärna ha blivit film istället för en serie. Man vet hur hela serien kommer sluta efter att bara ha kollat på Piloten.

En bra pilot är alltså inte bara en del av en bra serie, det finns fantastiska serier som inte har ett förstaavsnitt som är helt fantastiskt och det finns serier som man bara vill säga ”tänk om tänk rätt” som har jättebra pilotavsnitt.

Nu är det dags för mig att tacka för uppmärksamheten och återlämna till serieproffsen!

XOXO


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...