måndag 16 september 2013

The Newsroom, säsongsavslutning

Andra säsongen av The Newsroom har tagit slut. Med dunder och brak.

Första säsongen av The Newsroom var ett mästerverk. Rakt igenom underbart. Andra säsongen har inte riktigt levt upp till den beskrivningen, förrän nu.

Den är andra säsongen har, till skillnad från den första, inte bara handlat om verkliga nyheter och drama bland Atlantic Cable News medarbetare utan också haft en handling som sträckt sig mellan avsnitten. Det har förstört lite. Hela Genuahistorien kändes uttjatad redan innan den började. Eller så tyckte jag de första sex avsnitten åtminstone. Sen började det svänga.

Nu mot slutet har de problem som historien förde med sig skapat en underbar dynamik. Vi har slitits mellan hopp och förtvivlan och undrat hur det ska gå. Kommer de sluta, kommer de fortsätta, får han
några pengar, kommer folk fortsätta titta? Det har varit spännande in i det sista.



Jag cyklar ganska mycket mountainbike. Ibland kör jag en stig som jag tycker är lite seg. För mycket rötter, för lite fart och så vidare. Sen kommer ett parti med några härliga svängar och lite fartvind runt kroppen och plötsligt så känns hela stigen som en riktigt härlig stig ändå. Precis samma sak har hänt med The Newsroom. Det sista avsnittet var fantastiskt.

Det var framförallt gött att Aaron Sorkin vågade låta allt lösa sig. Det vore annars typiskt. Något måste alltid skita sig. Det är ju klart med en ny säsong. Men inte nu. Det var en del grejer som inte löste sig, men inget sket sig. Tack, mer sånt.

Och vad ska man säga. MacKenzie Morgan McHale McAvoy. Bättre blir det inte.


En liten uppdatering:
Följande svarade vår Newsroomtittande vän Ebba när hon ombads kommentera slutet:

Gosh, vet inte vad jag ska säga utan att spoila för mycket... Men jag skulle klara mig utan en säsong till nästan. Det är klart att man vill ha mer, men det var ett så bra slut, så jag skulle kunna nöja mig. Men samtidigt vill jag ju se när de slår Dantana på käften...

Jag kan inte annat än hålla med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...