söndag 25 augusti 2013

Vikings: första säsongen

Nu har vi tittat klart på hela Vikings första (och hittills enda, även om det är en ny utlovad i vår) säsong. Vi fick kolla ganska aggressivt eftersom HBO-nordic tar ner serien den 3 september. Men den återkommer igen i vår med både första och andra säsongen.


Så vad tycker jag om den första säsongen? Nja, den är la OK. Det finns ett problem med serier som i någon mening utger sig för att spegla historien men sedan missar helt och hållet. Speciellt när de görs av History Channel. 

Här är några exempel på hur de visar upp Norden:

Det här ska föreställa Götaland. Jag har inte varit på alla platser i Götaland men på väldigt många. Det ser aldrig ut såhär. Jag har också varit på Island, mer likt. 



Och det här är tydligen Uppsala. Jag vet inte men det känns lite som om landhöjningen har missuppfattats av manusförfattarna. Jaja.



Men om vi bortser från de historiska bristerna så är serien ändå bara strax över OK. Det är ganska hackigt och mest en redovisning av olika vikingaattribut (läs myter). Sekvenserna när de plundrar i England är faktiskt riktigt bra och handlingen är intressant. På hemmaplan i (tro det eller ej) Kattegatt så är det lite mer tamt, mest massa intriger som flyter ihop och aldrig riktigt spelas ut. Mycket rinner ut i sanden. 

Men, jag kommer ändå med glädje se när säsong två kommer. Det ska trots allt bli spännande att se hur det går för Ragnar och hans gäng. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...