tisdag 23 juli 2013

The newsroom, avsnitt 2

- Genoa är skittråkigt, sa min bror när vi sett andra avsnittet av The Newrooms andra säsong. Serien har ett bra koncept med äkta händelser som gås igenom en efter en med bara lite drama som följetong. Den andra säsongen har dock valt att lägga en fiktiv berättelse om en nyhet som ett genomgående inslag under hela säsongen. Historien, som går under namnet Operation Genoa, är baserad på en verklig händelse från Vietnamkriget där någon form av kemikalie användes under en räddningsoperation (källa). Den är dock inte samtida med seriens händelser och jag kallar den därför fiktiv.

Det är lite synd. Det skapar en brytning med det faktum att The Newsroom kunde uppfattas som näst intill en dokumentär om en nyhetsstation under de sensate åren. Jag fattar såklart att den är kryddad och overklig på många sätt men ändock kändes den trovärdig. Den här Genoahistorien förstör den känslan lite.

Därmed inte sagt att inte The Newsroom fortfarande är bland det bästa jag sett. Jag tycker serien är så bra att jag gråter varje gång ett avsnitt tar slut. Skådespeleriet är briljant, dialogen rapp och välskriven, innehållet intressant och dramat hjärtskärande.

Jag älskar deras skildring av Occupy Wallstreet hittills. Oerhört roligt att de avfärdar det, det som kommer bli superstort. Jag ser också med glädje fram emot fortsättningen av Jims rapportering från Mitt Romneys kampanj. Hittills har det tyvärr mest handlat om att han ringer till New York men förhoppningsvis får vi se lite galna konservativa snart.

Men, Operation Genoa, kunde de ha skitit i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...