söndag 14 juli 2013

Family Tree - fyra avsnitt & Mockumentarys

Vi har nu sett fyra avsnitt av Family Tree. Serien där en ung man vars liv fallit ihop forskar om sin släkts förflutna. Serien har formen av en mockumentary och jag tänker först reda ut begreppen lite. Vi fick en fråga om just mockumentary-genren för en tid sen.


Jag antar att det är svårt att hitta en perfekt och fastlagd definition men jag talar om mockumentary som den genre där serien är uppbygd som en dokumentär fast den är helt fiktiv med skådespelare i rollerna. Kännetecken för mockumentaries är talking heads där karaktärerna framträder ensamma eller i små konstellationer och pratar rakt in i kameran som vid en intervju. Skådespelarna spelar också utifrån att kameran är där. De kan till exempel titta in i kameran ibland. Vissa serien i genren, till exempel mästerverket Twenty Twelve, har också speakerröst som på en vanlig dokumentär. 

Family Tree har formen av en mockumentary men lyckas inte riktigt lika bra som andra i samma genre. Det är en del intervjuliknande situationer men skådespelarna har inte samma kameramedvetenhet som vi ser i Modern Family eller Twenty Twelve. Kanske hade serien tjänat på att bara köra på som vanligt. Samtidigt som de passager där karaktärerna får prata rakt in i kameran för handlingen framåt på ett
snyggt sätt.
Serien i sig är intressant. Jag känner sympati för alla och lockas ofta till skratt. Även om det senaste avsnittet balanserade precis på gränsen till för pinsamt. Jag har väldigt svårt för pinsamheter. Det skär som knivar i mig när någon gör bort sig. Men gränsen korsades aldrig riktigt och pinsamheterna var mer roliga än jobbiga. 

Serien har kommit en bit och vi har en del att se ikapp. Jag ser med glädje fram emot resten. Sorgligt bara att den inte dykt upp på HBO-nordic, det är ju en HBO-serie. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...