lördag 15 juni 2013

Intron, de bästa och sämsta

Jag (Johan) ska nu inleda en liten serie av inlägg som ska behandla de bästa och sämsta introna (svårböjt ord på svenska) från de serier jag följer eller har följt. Under sommaren kommer jag presentera olika intron för att sedan kora en vinnare.

Jag har några saker jag kommer titta extra noga på:

Längd:
Jag tycker inte om långa intron. Fem minuters viftande på en gammal flagga som i John Adams går inte hem hos mig. Kort och snyggt ska det vara. Såvida inte introt är ett mästerverk, som i Game of Thrones, då kan det vara ok. HBO ligger ju annars pyrt till här.

Innehåll:
Vad innehåller introt? Är det relevant? En lång genomgång av alla karaktärer och skådespelare tycker inte jag är viktigt, jag vill att introt ska förmedla en känsla och inte vara en för tidig sluttext.

Musik:
Är musiken rätt? Skapar den känsla och stämmer den med seriens andra delar?

Snygghet:
Jag vet, av alla subjektiva bedömningskriterier så är snygghet det värsta. Men jag tycker det är viktigt. Snygghet täcker in introts stil, fräshhet (det får inte se gammalt ut), och grafiska komposition. Det ska vara stilrent och tydligt och passa med serien karaktär.


Redan nu tänker jag visa ett intro som får underkänt av mig. The Newsroom. Titta på det är läs sedan vad jag har att säga.





Hade introt varit slut efter 30 sekunder (också det för långt i och för sig) när den lilla genomgången av TV-nyheternas historia är slut så hade jag varit nöjd. Jag tycker de första 30 sekunderna är svinsnygga. Men sen ballar det ut och blir riktigt fult. Då blir det plötsligt massa snurrande huvuden och namn. det ser gamalt ut. Som något hämtat ur en såpopera från 80-talet.

Längden är HBO. Helt enkelt. Alltså alldeles för jävla lång.

Innehållet är egentligen genomgående irrelevant. Den historiska tillbakablicken är snygg men egentligen inte alls en spegel av serien. Resten är bara en presentation av skådespelarna när de gör coola rörelser. En bättre idé hade varit att faktiskt klippa ihop bilder från olika nutida nyhetshändelser och gjort ett intro som speglar vad det är serien handlar om, nämligen nutiden.

Musiken är lite för pompös. Den är vacker och allt sånt men förmedlar inte heller den ganska galna och hektiska känsla som serien har i övrigt. Kanske är det tänkt som en kontrast, den går inte hem i så fall.

Snyggheten är katastrof, bortsett från de första 30 sekunderna. Det är helt enkelt fult.

Slutligen vill jag bara tillägga att The Newsroom är en av mina absoluta favoritserier, låt inte introt stoppa er.


Det var den första. I nästa avsnitt tänker jag ta ett positivt exempel istället.

1 kommentar:

  1. sv: åh, vad bra :D ska bli underbart att läsa den

    SvaraRadera

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...