onsdag 19 juni 2013

Intron, de bästa och sämsta II

I lördags inledde jag min sommarserie om intron här på seriesoffan. Läs första inlägget här. I det första inlägget ratade jag The Newsrooms intro, idag kommer jag kommentera ett intro som jag är övervägande positiv till men ändå har lite synpunkter på. Jag snackar om introt till Game of Thrones.





Det är för långt. Mer än en och en halv minut är för långt. Den enda fördelen är att jag hinner gå och hämta ett glas vatten och ändå bara missa de första namnen. HBO är ju bra på långa intron. Jag vet inte riktigt vad deras grej är. Jag kan förstå varför de kan ha så långa intron. Det är för att de inte behöver klämma in reklam. Men varför måste de vara så långa. Har ni någon teori så berätta gärna.

Game of Thrones intro innehåller mycket nyttig information. Det får jag ge dem. Kanske hade den inte fått plats med en kortare tid. De flesta fantasyböcker börjar med en karta, så varför inte ta till samma grepp med en fantasyserie. Det är faktiskt lite gött att ibland få se vart de olika platserna faktiskt ligger i förhållande till varandra. Det är också gött att introt har varierat mellan säsongerna så att vi får en aning om vad som har förändrats och vart fokus ligger nu.

Musiken är snudd på perfekt. Jag tycker den fångar seriens känsla perfekt. mastigt och storslaget samtidigt som den har dova och lugna undertoner. Precis som serien. Goa tider.

Det är ett snyggt intro. Att utforma den som ett mekaniskt spelbord fångar seriens titel på ett snyggt sätt. Animationerna är väldigt vackra och jag får nästan en känsla av att de har byggt en riktigt mekaniskt värld. Tänk om den fanns, fan va coolt.

Game of Thrones kommer helt enkelt undan för sin snygghet och det genomtänkta temat. Längden skulle annars ha dragit ner något som varit bara lite fulare i dyngan.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...