tisdag 11 juni 2013

Game of Thrones, säsongsfinal

OBS! SPOILERS OBS! SPOILERS OBS! SPOILERS OBS! SPOILERS OBS! SPOILERS OBS!






"Vad var det som var så mäktigt med den sista scenen?" frågade min bror när han kom upp idag efter att ha sett säsongsavslutningen av Game of Thrones igår kväll.
"Jo men det var la att hon had ebefriat dem och så," svarade jag. Men han var inte nöjd. Och sanningen att säga så var jag inte heller helt nöjd med slutet. Förra säsongens armé av odöda fick mig att darra av skräckblandad förtjusning men i år kändes det mest som om det plötsligt bara var slut.

Den här säsongen av Game of Thrones har varit väldigt bra, inte lika bra som de tidigare, men ändå väldigt bra. Det mått av rörighet som funnits i de tidigare säsongerna är nu utklarat. Jag minns att jag var lite sur på att det var så många hopp mellan karaktärerna och så kort innehåll varje gång. Det har de ändrat till den här säsongen upplever jag. Man får se mer och en sekvens avslutas innan de hoppar vidare, det uppskattar jag verkligen.

Men det sista avsnittet då? Jo fan va bra det var. Säsongens bästa. Scenerna när Nordmännen slaktas vid the Twins och Nordens kung leds ut med ett varghuvud och hans lillasyster ser honom. Det var obehagligt och väldigt väldigt gripande. Jag tycker den underliga vänskapsliknande relation som utvecklats mellan Arya och t´The Hound är intressant och det ska bli spännande att se hur den artar sig i nästa säsong.

Jag vill också lyfta fram Cersies mänskliga sida som vi plötsligt fick ana när hon pratade om sina barn. Det är det fina med den här serien, ingen är bara ond eller god. Jag kan gilla och avsky nästan alla lika
mycket. Utom Tyrion, honom kan jag bara gilla. Vad hände för övrigt med Cersies andra två barn?

HBO-watch har gjort en uppskattning där de säger att nästa säsong bör ha premiär om 292 dagar. Det är inte helt klart men vi vet att den kommer våren 2014 och att den ska börja spelas in snart. Det kommer bli en lång vinter men den som väntar på något gott... jo det är fan för länge.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...